Uncategorized

Hela skatten ska gå till äldreomsorg – inte till miljonvinster i privata företag

Hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra såldes av moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna i stadsdelsnämnden för 175 000 kronor. På ett år och nio månader gjorde Vantörs hemtjänst en vinst om 4,6 miljoner kronor, 25 gånger mer än köpet av hemtjänsten. Innan skatt och avskrivningar var vinsten hela 9,4 miljoner kronor.

Vänsterpartiet och hela oppositionen sa förstås nej till privatiseringen (”avknoppning”) och kallade den olaglig. Nu har vi fått rätt i Regeringsrätten, hemtjänsten såldes för ett rejält underpris.  Värdet på öppna marknaden kan vara mellan 20 och 40 miljoner kronor!

Och nu kan inte heller äldre i Rågsved och Hagsätra välja kommunal hemtjänst, för det finns bara privata hemtjänstföretag i området. Valfriheten har minskat på grund av privatiseringarna – inte tvärtom.

Det är de äldre i Vantör som ska tjäna på hemtjänsten – inte de privata företagen

Vinster i privat hemtjänst ska gå till att fler äldre får hemlagad mat och möjlighet att gå ut i friska luften.

Det ska vara lätt att få insyn i hur äldreomsorgen sköts – så är det i kommunen men inte i aktiebolag

Rosa Lundmark
Ledamot av stadsdelsnämnden Enskede-Årsta-Vantör (V)