Satsa på Högdalen – V-initiativ i stadsdelsnämnden

2011-05-18 lade oppositionen i stadsdelsnämnden följande skrivelse om Högdalen, på initiativ av Vänsterpartiet:

Skrivelse om vikten av satsningar i Högdalen

Högdalen blöder och det är hög tid för stadsdelsnämnden att agera. Högdalen skulle bli en så kallad tyngdpunkt i översiktsplaneringen, med stora satsningar för att öka attraktiviteten. Tyvärr ser verkligheten ut tvärtom. Det ena bakslaget efter det andra har drabbat Högdalen.

Först såldes delar av centrum till Boultbee, som genom oseriöst förvaltarskap fördröjt utvecklingen av centrumet. För något år sedan lade såväl kassaservicen som Swedbank ner sina kontor och i dagarna kom beskedet att Nordea också stänger i Högdalen. Sedan tidigare har Picknickteatern förlorat sina anslag från Kulturnämnden och detta år fick Fria Teatern sina anslag halverade och omvandlade till omställningsanslag för att nästa år helt försvinna.

Storsatsningen på skateparken, flyttad från Högdalstopparna till Högdalstriangeln, verkar bara genomföras till hälften.  Europas största skatepark skulle bli en investering som ökar attraktionskraften i Vantör. Om parken byggs färdig enligt planerna kommer många besökare och underlaget för servicen förbättras.  Om inte pengarna tas fram kommer de kvarvarande schaktmassorna att bli ett synligt bevis för sveket mot skejtarna och Högdalen.

Om de boendes ska ha tilltro till de politiska löftena i Söderortsvisionen och översiktsplanen krävs konkreta satsningar här och nu. Alla nämnder och styrelser måste samverka om satsningarna ska kunna genomföras. Kulturnämnden kan inte dra in anslagen för en teater samtidigt som Söderortsvisionen talar om satsningar på kultur. Idrottsnämnden kan inte besluta att inte slutföra skateparken samtidigt som översiktsplanen talar om investeringar i idrottsanläggningar för att öka attraktionskraften.

Vi föreslår att stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att redogöra för angelägna satsningar i Högdalen och att stadsdelsnämnden därefter skriver till kommunstyrelsen med förslag på konkreta uppdrag och investeringar som ska finansieras i budgeten.

Rosa Lundmark (V)             Magnus Dannqvist (S)        Linnea Haglund (MP)