58 mnkr mer till Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd – om V får bestämma!

Med vänsterpartiets budget får Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd 58 mnkr mer än den borgerliga budgeten som beslutats i kommunfullmäktige.

Eventuella vinster av effektiviseringar – om sjukfrånvaron går ner, om smarta IT-lösningar införs eller om klimatsmarta energibesparingar görs – får behållas på arbetsplatsen för att öka kvaliteten och förbättra arbetsmiljön, istället för att skära ned. Ekonomiskt bistånd fördelas i ett eget anslag, så att det inte blir snålare bedömningar och andra verksamheter trängs ut när behov av bistånd ökar.

Vegetarisk mat införs som huvudalternativ en dag i veckan i alla verksamheter. Andelen ekologisk mat ökar till 40 %. Inriktningen är att maten lagas på plats i egna kök. Kött från industriell nötboskapsuppfödning ska undvikas till förmån för fisk, får, ren och vilt. Lokaler med fukt-/giftproblem samt enkelt avhjälpta hinder ska åtgärdas. Höga ljudnivåer ska sänkas.