1,6 mnkr mer till stadsmiljön – om V får styra!

Vänsterpartiet satsar 0,7 mnkr mer i Enskede-Årsta-Vantör jämfört med borgarnas budget i kommunfullmäktige samt 0,9 mnkr i parkinvesteringar

• Områdesplanering och omvänd planprocess för ökad demokrati
  • Bättre skötsel av grönområden
  • Upprustning av parker och grönområden (investeringar)
  • Tidigarelägga naturreservat Rågsveds friområde och Solbergaskogen (stadsbyggnadsnämnden)

Vänsterpartiets mål för stadsmiljön

• Alla stockholmare ska ha nära till tillgängliga grönområden och välskötta parker
  • Stärka barns och vuxnas inflytande över stadsmiljö och planprocesser

Det är grundläggande för en god folkhälsa att ha nära till parker och grönområden. Vi ska höja nivån i de lokala parkplanerna och förbättra uppföljningen, till exempel genom gröna nämndindikatorer och en fackmässig bedömning. Biologisk mångfald ska värnas. Alla naturreservat i Stockholms översiktsplan 99 ska inrättas. Alla lekparker ska inventeras, rustas upp och tillgänglighetsanpassas. Barn som använder parkerna ska få lämna synpunkter.

Stadsdelsnämnderna ska ha ett samordnande områdesansvar för stadsmiljön. För medborgarna är det viktiga inte vem som ansvarar för trädplantering, blommor och belysning, utan att det som felar eller fattas rättas till. Delar av barmarksrenhållningen och snöröjningen ska återföras till stadsdelnämnderna för att samordnas med parkskötseln. Nedskräpningen minskas med ökad renhållning och information. Trygghetsvandringar organiseras och belysning i mörka stråk åtgärdas. Gröna jobb skapas genom att tillsynspersoner anställs för större grönområden.

Stadsdelsnämnderna kunna yttra sig över markanvisningarna. Invånarnas synpunkter ska tas tillvara i områdesplanering och omvänd planprocess. Stadens föreningstavlor ska fräschas upp och kompletteras. Stadsdelsnämnderna ska uppmuntra fastighetsnära insamling. Försök med insamling av matavfall ska genomföras i allmännyttan i samband med att en ny sopsorteringsanläggning ”typ Eskilstunamodellen” tas fram. Målet är 70 % insamlat matavfall på fyra år.

Det nya resursfördelningssystemet är fortfarande trubbigt. I remissvaren framkommer viktiga synpunkter som bör utredas vidare, bland annat hänsyn till antal besökare i parkerna/områdena, socioekonomiska aspekter, antalet strandbad i områdena, Nackareservatet osv.

Sedan har vi självklart med att Rågsveds friområde ska bli ett naturreservat, tillsammans med Kynässkogen i Huddinge.