Rågsveds allé – för att Vantör är en stadsdel, inte två!

Vänsterpartiet Vantör har tagit fram ett förslag till bostadsbebyggelse som vi kallar Rågsveds allé. Det innebär att Magelungsvägen överdäckas längs Rågsvedsvägen mellan Högdalen och Rågsved. Nuvarande fastigheter mellan Rågsvedsvägen och Hardemogatan från Magelungsvägen till Hagsätravägen rivs.

En promenadvänlig allé anläggs längs Rågsvedsvägen från Högdalen till rondellen vid Hagsätravägen, hastigheten sänks på Rågsvedsvägen och ett räcke eller dylikt sätts upp mellan väg och trottoar för att öka säkerheten för gångtrafikanter. Bostäder byggs längs Rågsvedsvägen, i stil med omkringliggande arkitektur, från Mellanvägsbacken till rondellen. Det bör vara företags-/butikslokaler och kaféer i gatuplan.

Låt Rågsvedsvägen bli en lugn väg som välkomnar såväl unga som vuxna gångtrafikanter och cyklister samt knyter ihop Rågsved och Hagsätra på liknande sätt som Hagsätra och Rågsved samt Högdalen och Bandhagen hänger ihop.

Låt Vantör bli en stadsdel sammanknuten av Rågsveds allé och inte tvådelad av Magelungsvägen!