Så gjorde vi politik på Rågsvedsdagen!

Vänsterpartiet Vantör tog som bekant trycket på alliansens politik och på hugade Rågsvedsbor som minglade med oss på Rågsvedsdagen den 18 maj. I år kunde alla som fått högt blodtryck av alliansens politik få trycket professionellt mätt av föreningens kassör tillika legitimerad sjuksköterska, som tog emot i vårt röda vänstertält. Det var så populärt att vi tappade räkningen på antalet ”patienter”.

Lugnande besked om att en annan rättvisare politik är möjlig kunde sedan vårt oppositionslandstingsråd Håkan Jörnehed ge, till alla som var uppretade på vinster i vården, hade svårt att få läkartid på vårdcentralen och problem att få ut receptbelagd medicin på apoteken. Vi fick 46 svar på vår enkät ”Vården i Vantör” med tydliga besked om att vården ska drivas utan vinstsyfte, att all barnsjukvård ska vara avgiftsfri och att tandvård borde vara billigare.

Det är en lång tradition för Vänserpartiet Vantör att vara med på Rågsvedsdagen. Som en del av et aktiva föreningslivet i området vill vi bidra till folkfesten. Vi får ännu mer tillbaka, både politiskt och personligt. Ung Vänster brukar också vara med. Tidigare ofta med feministiskt självförsvar. I år med tipspromenad om ungas villkor och enkät om ungdomsmottagningar. För oss är det här att ”göra politik”. Och så är det ju så roligt!