Så tyckte vi om nya förskoleprogrammet!

På stadsdelsnämnden den 23 maj skulle vi yttra oss över stadens nya förskoleprogram. Så här skrev vänsterpartiet och socialdemokraterna i ett gemensamt yttrande:

Förskoleprogrammet har en hel del pedagogiska förtjänster när det gäller förskolans eget arbete, men rådande strukturella förutsättningar begränsar kraftigt möjligheterna att genomföra programmet. Den tilltagande segregationen i boendet motverkar den mångfald som programmet talar om. En likvärdig förskola lägger grunden för en likvärdig skola. Idag står vi allt längre ifrån den visionen eftersom kunskapssegregationen tilltar i vår stad.

Med detta sagt vill vi betona att det behövs tillägg och förstärkningar i programmet:

• Ett stärkt kulturperspektiv i förskolan. Kulturen kan bidra till att motverka segregation och ge fler barn möjligheter till kulturellt skapande och kulturella upplevelser.

• Den röda tråden mellan förskolan och skolan som ett led i det livslånga lärandet. Den klassmässiga och geografiska sortering av barn som idag börjar i förskolan och fortsätter i skolan gör att banden mellan förskolan och skolan försvagas.

• Hemspråkets betydelse behöver betonas, för att ge barn tillgång till flera språk och öka deras kulturella kompetens.

• Rätten till förskola för papperslösa och gömda barn slås fast.

• Rätten till pedagogisk barnomsorg på obekväm arbetstid skrivs in.

• Förskolegårdarnas pedagogiska betydelse behöver slås fast. Det finns idag förskolor som saknar gårdar eller har mycket små gårdar i förhållande till barnantalet. Dessa förskolor behöver högre bemanning för att barnen ska få daglig utevistelse i naturen.

• Strävan ska vara att alla förskolor har tillagningskök.

• Riktmärken för barngruppernas storlek och personaltäthet bör anges i programmet.