Ett grönare och rödare Vantör – valprogram i 25 punkter

Vänsterpartiet brinner för hållbara, tillgängliga, jämlika Vantör. Bra förskola, skola, fritid, kultur, idrott, äldreomsorg, tandvård, vårdcentral – efter behov, inte vinstsyfte. Jobb och bostad som folk har råd med. Tillsammans är vi starka.

VANTÖR ÄR INTE TILL SALU – 25-punktprogram för bostad och välfärd

1. Tänk dig att gå längs lummiga, spännande Rågsveds allé – som bygger ihop Högdalen och Rågsved. Vi vill bygga 630 hyreslägenheter i olika storlekar, kollektivhus och ett cykel- och promenadvänligt grönt stråk längs Rågsvedsvägen. 230 lägenheter ska vara för unga och studenter. Det ska öppnas en pendeltågsstation och tunnelbanan i Rågsved får en uppgång mot Rågsveds allé. Studios och verkstäder samsas i bottenvåningen med nya bostäder längs Hardemogatan.

BOSTAD – Det ska vara enkelt att få en bra hyreslägenhet, med rimlig hyra – alltid tryggast med allmännyttan.

2. Vi möts i Högdalens Centrum. I Högdalen vill vi ha en mix av butiker, kultur, hyresrätter, mötesplatser, ungdomsgård, caféer och matställen.

3. Bygg fler hyresrätter i Vantör. Det behövs många fler allmännyttiga hyresrätter. Gärna kollektivhus. Inga hyresrätter ska bli bostadsrätter.

4. Ingen bebyggelse i Rågsveds friområde. Bilda naturreservat i friområdet och även i hela Älvsjöskogen. Gör Högdalstopparna till en grön mötesplats inriktad på barn och unga.

5. Bandängsparken för alla åldrar. Bandängen är populär och parken kan bli ännu bättre med promenadslinga, skuggande träd och biologisk mångfald.

6. Kul i lekparken. Våra flickor och pojkar ska ha bra lekredskap och roliga utemiljöer. Det kräver en stor upprustning av lekparkerna.

7. Mer öppet i Rågdalens parklek. Parkleken ska ha öppet även helger och på sommaren. För barn och föräldrar, inte minst kvinnor är parkleken viktig.

8. Folkhögskola till Vantör. Vi vill ha folkhögskola, komvux och svenska för invandrare, dit föräldralediga kan ta med barn. Alla ska kunna studera.

9. Håll löftet om förvaltning till Rågsved. Rågsved behöver fler arbetsplatser. Ett kommunkontor som flyttas hit ger också fler kunder till affärer och matställen.

10. Kooperativ och småföretag. Fler småföretag och kooperativ i Vantör ger fler jobb. Trygga jobb och bra arbetsmiljö kräver kollektivavtal.

11.Tunnelbana och pendeltåg möts i Vantör. Linje 19 ska förlängas till Älvsjö och pendeltågsstation öppnas vid Rågsveds allé, mellan Högdalen och Rågsved.

12. Andas frisk luft och inte avgaser. Vi måste få bättre luft. Då behöver vi åka bil mindre ofta. Med bilpooler kan flera dela samma bil, utan att äga själv.

13. Miljöteknikcenter i Högdalen. Ett miljöteknikcenter skapar gröna jobb. Återbruk som på Andra Varvet är bra för klimatet och plånboken.

VÄLFÄRD – Du ska kunna lita på vård, skola och omsorg, och bli lyssnad på – alltid tryggast när vinstsyftet inte styr.

14. Satsa på Vantörs skolor. Våra barn ska få bra utbildning i våra skolor. Engagerade lärare vill arbeta här och föräldrar vill ha barnen i Vantörs skolor.

15. Vi ska kunna lita på vården. Det ska vara enkelt att få tid på vårdcentralen. Läkare ska ha tid för sina n.patienter. Då kan inte vård styras av vinstintresset.

16. Ungdomscentral till Vantör. Tjejer och killar som vill ha råd och stöd om livet ska ha lätt att träffa kurator, barnmorska, studie- och yrkesvägledare m.m.

17. Äldreomsorg utan vinstsyfte. Alla skattepengar ska gå till de äldre, inte göra aktieägare rika. Vi vill ha små äldreboenden och av olika slag för att passa alla.

18. Kommunal hemtjänst i Hagsätra och Rågsved. Äldre i Rågsved och Hagsätra ska kunna välja kommunal hemtjänst som i övriga Vantör. Den rätten finns inte idag.

19. Allkulturhus i Hagsätra centrum.
Vi vill skapa ett allkulturhus i centrala Hagsätra, öppet för alla åldrar. Hagsätra behöver nya mötesplatser.

20. Kulturen lever i Vantör. Teatrar, mötesplatser som Cyklopen och Rågsveds Folkets Hus gör Vantör till en spännande stadsdel. Det ska vi värna.

21. Vi gillar Parkteatern. Parkteatern ska komma oftare till Vantör. Både till parklekar, utomhusscener och till inomhusscener på vintern.

22. Ingen vinst på vår simhall. Vi gillar Högdalshallen. Men inte att den drivs av ett riskkapitalbolag. Istället ska staden driva badet. Och då gäller stadens badkort.

23. Simma lugnt på Älvsjöbadet. Vi vill rusta upp Älvsjöbadet och ha gratis simskola där. Att kunna simma ska inte vara en klass- eller könsfråga.

24. Fler utegym och motionsslingor. Vi mår alla bra av att röra oss. Med fler utegym och belysta motionsslingor/skidspår blir det enklare att motionera.

25. Mer konstgräs och skatepark. Vi ska ha konstgräs på Rågsveds och Högdalens bollplaner. Och byggs klart de delar som fattas i Högdalens skatepark.

4 kommentarer till Ett grönare och rödare Vantör – valprogram i 25 punkter

• Bra punkter men varför tänker ni i genus kring punkt 6 ? Barn och Unga behöver bra lekparken!

13 Miljöteknikcenter. Utöka det med att Stockholm äntligen får ett Remidacenter för sina förskolor, här finns utrymmet att skapa ett.

16 Ungdomscentral. Sätt gränsen högt för att inkludera, gärna kostnadsfritt till 25 år.
    Varför inte någon på plats från vårt Social kontor som kan hjälpa ungdomar i hela det trasslet. Kanske även någon från arbetsförmedlingens unga funktionshindrade. En träffpunkt med plats att bara vara, bli lyssnad på och sedd!
    En plats med vuxna som har kännedom kring alla de stöd kring olika problematiken som unga stöter på och drabbas av idag (Maskrosorna, Barnrättsbyrån, Fountain house, Linnamotagningen, Prostitutionsenheten osv. osv) Bara kunna komma in och få hjälp att fylla i en krånglig blankett, veta hur man deklarerar m.m.

24. Vad hände med de boendes önskan om utegym vid rrenoveringen av parkstråkets 3 del?
    Där blir tre grillplatser ?

• Hej och tack för synpunkter. Att vi tänker i genus i punkt 6 har att göra med att vi vill lyfta fram att hänsyn ska tas till flickors intressen i större utsträckning. Ofta är pojkars intressen norm. Men förstås att pojkars och flickors intressen också kan sammanfalla. Nr 13 – måste erkänna att jag inte vet vad Remidacenter är, berätta! nr 16 bra tanke att sätta åldersgränsen högt, men vi vill också att yngre än årskurs 8 ska nås i större utsträckning än idag, då skolklassbesöken inte börjar förrän årskurs 8. Vi har också tänkt att det kan finnas ex syokonsulent och koppling till barn- och ungdomspsykiatri. Men intressanta förslag som du kommer med, det måste ju vara behoven som styr. nr 24 vet inte varför utegym försvann, det bör exploateringskontoret kunna svara på. Jag kan mejla stadsdelsförvaltningen och frågs.

• Förstod genus tänket ville bara belysa vikten av att inte ”låsa” barnen i de ”förväntade” aktiviteterna utan arbeta för att gränsöverskrida med nytänkande.

Remida är ett tänk från Reggio Emilia i Italien. Ett sätt arbeta med barn, material, kreativitet, återvinning, Resurs tänkande, ekonomiskt osv.
        Kolla in;

Åldersgräns uppåt hindrar inte Åldersgräns nedåt. Håller med om att det borde finnas den typen av information/hjälp/stöd även tidigare.

Självklart styr efterfrågan men ibland är det svårt för unga (även vuxna) att efterfråga saker man inte vet att det finns. Information om olika typer av hjälp, stödföreningar osv. så man förstår att man inte är ensam.

Inget utegym var utlovat men efterfrågat och skulle passat på platsen då det behövs fler vuxna i omlopp alla tider på dygnet där. Att det dessutom är fullt med arbetsplatser (fönskar, skola m.m.) som kan nyttja dem som friskvård. Dessutom finns många i området som inte har pengar till att gå på gym. Mötesplats för generationer och grannar.
        Så fråga gärna.

Tack för svaren 😀

• Hej igen!
          Håller absolut med om att barnen inte ska låsas i förväntade aktiviteter. Det viktiga som vi ville säga med punkter var att alla barns intressen ska beaktas.
          Tank för längen, ska titta på den.
          Informationen om vilka stöd och rådinsatser som finns är jätteviktig, precis som du skriver.
          Vad gäller utegym har jag frågat men inte fått svar än. Tycker det var ett utmärkt förslag, som jag även hört efterlysas från andra håll.
          Hör av mig när jag fått svar.
          Mvh Rosa