Bostadsborgarrådet debatterar på Bandängen

Vänsterpartiets Ann-Margarethe Livh, bostads- och demokratiborgarråd, kommer på söndag den 26 augusti till Bandängen för att debattera bostadspolitik. Det är Hyresgästföreningen Syd-Ost som bjuder in till diskussion om marknadshyror, allmännyttan och nybyggen. Fokus är hyresrätter, och det är också en prioriterad fråga i Vänsterpartiet Vantörs valprogram Ett rödare och grönare Vantör.

Bostadspolitiska punkter i Vantörs program är:

• Bygg Rågsveds allé – en klimatsmart vision med pendelstation som bygger ihop Vantör
  • Bygg mer allmännyttiga hyresrätter i hela Vantör
  • Bygg ungdomsbostäder, kollektivhus och seniorlägenheter i Hagsätra, Högdalen och Bandhagen
  • Stadigvarande boende för äldre hemlösa i stadsdelen
  • Lånecyklar och bilpooler vid t-banestationerna i samband med nya bostäder

Vänsterpartiet har under mandatperioden varit ansvariga för de kommunala bostadsbolagen och för bostadsförmedlingen och det har inneburit en tydlig vändning i bostadspolitiken i Stockholms stad. Äntligen har allmännyttan fått börja bygga ett stort antal hyresrätter igen, ombildningen av allmännyttan stoppades direkt när vänsterpartiet fick ansvaret för bostadsbolagen och inkomstkraven har sänkts så att även låginkomsttagare har kunnat få en bostad. De nya kompiskontrakten har gjort det lättare att klara hyran och Stockholmshusen med pressade hyror jämfört med annan nyproduktion har börjat byggas bland annat i Rågsved.

Kom gärna och ställ frågor till Ann-Margarethe Livh och heja på en solidarisk bostadspolitik för vanligt folk!