Varför ska vi kvinnor rösta på vänsterpartiet`?

Vänsterpartiet är Sveriges första feministiska parti. Väldigt ofta har det varit Vänsterpartiet som har drivit på för viktiga jämställdhetsreformer.

• I riksdagen har vi exempelvis fått igenom gratis mammografi och mer pengar till förlossningsvården.
  • I Stockholms stad har vi höjt stödet till kvinno- och tjejjourer, startat tre nya relationsvåldscentrum och permanentat Origo som ger stöd till den som utsatts för hedersrelaterat våld och förtryck. Vi har börjat med genusbudgetering och feministisk stadsplanering,  höjt lägstalönerna för tusentals undersköterskor och barnskötare och gett fler anställda rätt till heltid.

Förutom riktade reformer ska vi inte glömma att vänsterpartiets klimat- och jämlikhetspolitik främst gynnar kvinnor,  som ju både tjänar mindre och åker mer kollektivt än män.  Många kvinnor är ändå osäkra på vilket parti de ska rösta på enligt en undersökning från DN/Ipsos. Därför hoppas vi att Vänsterpartiets förslag om nya feministiska reformer ska göra valet lite lättare.

• I stadsdelsnämnden vill vi uppmuntra och stötta kvinnors engagemang enligt V-Vantörs valprogram och det kan vi göra till exempel genom föreningsbidragen.
  • I Stockholms stad vill vi se till att kvinnojourerna får tillgång till fler skyddade boenden och underlätta för den som är utsatt för våld i nära relation att få förtur i bostadskön.
  • Vi vill också stödja unga tjejers organisering och underlätta för jämställdhetsgrupper att driva fram jämställdhetsplaner och erbjuda feministiskt självförsvar i skolan.
  • Vi vill förkorta arbetstiden i hemtjänsten med behållen lön, se till att personal får rimliga scheman i hemtjänsten och pressa regeringen att skapa ett rättvist pensionssystem.
  • Vi vill öppna stöd- och akutboenden för kvinnor med hemlöshets- eller missbruksproblem och starta ett Tjejhus för stöd till unga kvinnor som utsatts för våld och sexuella övergrepp.
  • I landstinget vill vi satsa på kvinnors hälsa med forskning, kvinnofridscertifierade vårdgivare och förbättra vården genom att införa ett genusperspektiv på budget och ersättningssystem.
  • I riksdagen vill vi besluta om att steg för steg gå mot sex timmars arbetsdag och samtidigt göra stora satsningar på utbildning i bristyrken och införa rätt till heltid som norm. Vi vill också att föräldraförsäkringen ska delas lika mellan båda föräldrarna, vilket kommer att minska löneskillnaderna i arbetslivet mellan kvinnor och män.