Idag firar vi Rågsveds naturreservat!

Idag invigs Rågsveds naturreservat, kl 12-15 på gräsytan mellan koloniområdena i Snösätra. Det är en viktig seger för Rågsved och Vantör, och för naturvärdena som nu värnas. Friområdet är Rågsveds stolthet och gröna pärla, ett värde viktigt att värna och vara riktigt stolt över. En seger som blivit möjlig genom ett politiskt beslut av den rödgrönrosa majoriteten i kommunfullmäktige efter oförtrutet och kreativt opinionsarbete av Kräpplagruppen, med stöd av många boende i Rågsved och Vantör och inte minst av ett långvarigt politiskt gräsrotsarbete i Vänsterpartiet Vantör.

Att staden idag inviger ett naturreservat i Rågsved är en stor politisk seger för Vänsterpartiet, och lika mycket ett bakslag för alla borgerliga partier som aldrig brydde sig om hur viktigt friområdet är för Rågsvedsborna och var beredda att exploatera området med miljonbostäder för de som kunde köpa sig tillgång till den fina naturen och därmed utestänga övriga från sina marker.

Vänsterpartiet Vantör hade helst sett att en större del av friområdet skulle ha ingått i reservatet, framförallt festplatsen Perssons Betong och skogarna däromkring samt den del av Snösätra industriområde som nu är tänkt att bli en kulturpark, men är ändå oerhört glada över att vi har fått ett naturreservat i hamn före valet. Nu ska det bli spännande att se hur visionen om kulturpark utvecklas, och det kan bli bra om nödvändig hänsyn tas till att området omgärdas av ett naturreservat och naturligtvis att inga bostäder och nya bilvägar byggs på den icke skyddade marken.

Idag är en dag att fira, och sedan har vi en vecka på oss att säkra att vi får fortsätta att vara med och styra Stockholm i en progressiv riktning!