Robert Mjörnberg har ordet

Från budgetdebatten i Stockholms stad:

”I mitt öppningsanförande talade jag om frågor som ligger nära grunden i mitt politiska engagemang, arbetstagarnas rättigheter, kopplat till vad som är kvalitet i äldreomsorg. Jag lyfte fram de viktiga saker som Vänsterpartiet drivit igenom under de gångna fyra åren då vi suttit i majoritet. Allting från viktiga satsningar på utbildning och fortbildning inom äldreomsorgen, till skärpta krav på hemtjänstutförare och införandet av ”ramtidsbeslut” som låter de äldre själva vara med och styra hur de insatser de får ska se ut! Det vill jag kalla en VERKLIG valfrihet i äldreomsorgen!

Jag gjorde även ett anförande i debatten om arbetstidsförkortning med bibehållen lön inom hemtjänsten, som Vänsterpartiet vill satsa 60 miljoner kronor på i vår egen budget för 2019. Det är en väldigt viktig satsning för att dels ge bättre kvalitet för de äldre (underbemanning är det största problemet inom äldreomsorgen), möjlighet till återhämtning och vila för de anställda och framförallt är det en jämställdhetssatsning. De allra flesta anställda inom äldreomsorgen är kvinnor, de äldre är kvinnor i mycket större utsträckning och deras anhöriga är också oftast kvinnor som tar ett större ansvar för sina nära och kära.

Alla de undersköterskor och vårdbiträden som varje dag säkrar ett tryggt liv med självbestämmande för de äldre håller tyvärr inte till sin pension, deras yrken är ofta stressiga och tunga såväl fysiskt och psykiskt. För mig är det en viktig signal att Vänsterpartiet inte bara säger, utan vi visar verkligen att om vi hade fått bestämma så hade detta blivit verklighet!”

Vem är Robert?

Robert Mjörnberg är medlem i Vänsterpartiet Vantör och kom efter höstens framgångsrika val in som ledamot i kommunfullmäktige. Han blir även ledamot och gruppledare i äldrenämnden och i Micasa Fastigheter AB (kommunens fastighetsbolag som har hand om stadens vård- och omsorgsboenden, servicehus, seniorboenden, gruppbostäder etc.)

Vad står om äldrefrågor i Vantörs lokala valprogram Ett rödare och grönare Vantör?

Tre av punkterna behandlar äldrefrågor, vilket visar att det är viktiga politiska frågor för oss i Vantör.

• Bygg ungdomsbostäder, kollektivhus och seniorlägenheter i Hagsätra, Högdalen och Bandhagen
  • Stadigvarande boende för äldre hemlösa i stadsdelen
  • Äldre- och gruppboenden utan vinstsyfte, behåll Mårtensgården i stadens regi

I Rågsved har vi redan seniorboende, servicehus och vård- och omsorgsboendet Mårtensgården, så det är främst i andra delar av Vantör som bostäder för äldre behöver byggas ut.  Även i Högdalen finns ett vård- och omsorgsboende, vilket om några år planeras att ersättas med ett nytt och modernt boende samt kompletteras med seniorlägenheter på samma tomt. Vi hejar på Robert i arbetet med en trygg och jämställd äldreomsorg i äldrenämnden, MICASA och kommunfullmäktige!

PS Eftersom stadsdelsnämnden ansvarar för större delen av den praktiskt utförda äldreomsorgen kommer även våra representanter i stadsdelsnämnden driva äldreomsorgsfrågor DS