Spännande möjligheter med ny grundskola i Högdalen

Kan en ny stor grundskola i Högdalen bli en jämlik skola med klasser där många elever från alla stadsdelar i Vantör går?  En skola där elever från såväl Ormkärr, Hagsätra, Rågsved, Högdalen, Örby och Bandhagen möts varje dag? Det skulle kunna vara en del i visionen om att göra Vantör till en stadsdel med jämlik skola – socioekonomiskt blandade klasser i alla högstadier – som Vänsterpartiet Vantör har i valprogrammet Ett rödare och grönare Vantör. Enligt forskningen är nämligen blandade klasser viktigt för kunskapsresultaten. För att nå dit krävs stora förändringar i skolpolitiken, framförallt när det gäller det starkt segregerande så kallade fria skolvalet och dagens extrema möjligheter för aktiebolagsskolorna att göra vinst på skolpengen.

Förhoppningsvis kan stadens planerade nya skola i Högdalen, som Tidningen Årsta/Enskede/Vantör skriver om här bli ett steg på vägen? Läget är relativt centralt i Vantör,  och samtidigt på cykelavstånd från alla delar av Vantör. Planeringen om en ny skola inleddes under den förra rödgrönrosa mandatperioden i stadshuset, och skolan kan tidigast stå klar 2025 enligt artikeln.