Förskolegårdarna allt mindre

Förskolegårdarnas storlek fortsätter att minska i Stockholm, så även i Enskede-Årsta-Vantör där två av tre planerade nya förskolor får förskolegårdar som bara har omkring hälften av den friyta per barn som Boverket rekommenderar i sin vägledning ”Gör plats för barn och unga”. Läs mer från nämndsammanträdet den 25 april här.  Förskolorna ligger denna gång i Enskede Gård och Enskedefältet, men kan nästa sammanträde lika gärna ligga i Vantör eller Årsta.

Vänsterpartiet i stadsdelsnämnden har reagerat på denna barnovänliga trend och har därför lämnat in en skrivelse till stadsdelsförvaltningen med frågor om vad nämnden gör för att barn på förskolor med små gårdar ändå ska få en bra utevistelse och den fysiska aktivitet som de behöver och har rätt till.  Finns exempelvis beredskap för att rusta närliggande naturområden eller parker med toaletter och vind/solskydd för att kompensera brister i utemiljön? En annan fråga är hur nämnden kan säkerställa att varje förskola får en gård som klarar Boverkets rekommendationer?

Hör gärna av er till Vänsterpartiets representanter i stadsdelsnämnden (varav Hassan Jama och Lena Rydblom är från Vantör) i denna eller andra frågor, kontaktuppgifter finns här.