Fira den biologiska mångfaldens dag i Rågsveds naturreservat

Tänk att vi nu kan fira den biologiska mångfaldens dag i Rågsveds eget naturreservat! Det som beslutades av det rödgrönrosa styret i kommunfullmäktige förra året, efter många år av folklig kamp mot allianspartiernas skiftande exploateringsplaner som skulle ha förstört stora delar av naturområdets kvaliteter och privatiserat de härliga skogsmarker som nu är tillgängliga för oss alla.

Utan det uthålliga och kreativa arbetet i ideella Kräpplagruppen hade vi sannolikt inte haft ett naturreservat idag.

För oss i Vänsterpartiet Vantör var också kampen för att rädda friområdet mycket viktig under många år, och vi tog många politiska initiativ både i stadsdelsnämnden och i kommunfullmäktige för att driva frågan framåt.

Det är gott att veta att ett uthålligt politiskt arbete ger resultat, när man har folket på sin sida.

Kräpplagruppen fortsätter sitt arbete genom att ordna intressanta vandringar och föredrag av olika slag, så håll utkik efter deras program. Just den 22 maj, som är den biologiska mångfaldens dag ordnas två program, samling vid Rågsveds tunnelbana.

Kl 13: Kultur- och naturvandring i långsamt tempo. Gratis.
Kl 18: Naturvandring till Magelungen (Abborrberget). Avgift 20 kr.

Läs gärna också veckans reportage i lokaltidningen om den unika miljön, som verkligen rekommenderas som söndagsutflykt för alla som ännu inte har varit här.