Stöddeklaration för Chiles folk!

Stockholm, den 29 oktober 2019

Kära Kamrater

Vi i Vänsterpartiet Vantör fördömer den chilenska regeringens illegala och våldsamma reaktion mot sina medborgare som utövar sin legitima och lagenliga rätt att demonstrera.

Militärpolisens agerande strider inte bara mot chilenska lagar, utan även mot internationella konventioner om mänskliga rättigheter som ratificerats av Chile. Agerandet inkluderar bland annat olaga intrång och kidnappning från bostäder, olaga häktning, misshandel, sexuellt våld, tortyr och avrättningar som gömts bakom mordbränder. Dessutom finns hundratals ögonskadade som blivit skjutna i ansiktet av polisen med gummikulor. Bland offren finns många minderåriga.

De historiska massprotesterna har sammanfört cirka två miljoner människor bara i Santiago och hundratusentals i resten av landet. De stöds av landets viktigaste yrkesförbund samt av ett flertal civila organisationer. Och rörelsen växer i takt med att förtrycket ökar.

Detta utgör kulminationspunkten för åratals protester mot landets råa nyliberala politik som lett till extrema inkomstklyftor och gjort Chile till OECDs mest ojämlika land. Dessa åtgärder inkluderar privatiseringen av vård, skola, pensionssystem, statliga företag, vatten- och mineralresurser, samt skövlingen av nativskogen (till förmån för koncernägda monokulturer), stöld av grundvatten till förmån för gruvdrift och exportlantbruk, och oavbrutet förtryck av urfolken och miljö- och människorättsaktivister. Allt detta, under den till synes lugna ytan som marknadsförts internationellt. Chilensk koncernägd media har blivit inkallad av regeringen som dikterat riktlinjer. Det är den bilden som spritts utomlands.

Bubblan har spruckit. En demokrati som vilar på orättvisor är inte hållbar.

Därför är det viktigt att vi som parti och som medmänniskor är källkritiska, tänker efter och tar ställning när kränkningar av mänskliga rättigheter äger rum.

Med Kamratliga Hälsningar
Vänsterpartiet Vantör