Vänsterpartiets valprogram för Vantör

Ett grönare och rödare Vantör!

Vantör är inte till salu – 25-punktprogram för bostad och välfärd

1. Tänk dig att gå längs lummiga, spännande Rågsveds allé – som bygger ihop Högdalen och Rågsved. Vi vill bygga 630 hyreskägenehter i olika storlekar, kollektivhus och ett cykel- och promenadvänligt grönt stråk längs Rågsvedsvägen. 230 lägenheter ska vara för unga och studenter. Det ska öppnas en pendeltågsstation och tunnelbanan i Rågsved får en uppgång mot Rågsveds allé. Studios och verkstäder samsas i bottenvåningen med nya bostäder längs Hardemogatan.

BOSTAD – Det ska vara enkelt att få en bra hyreslägenhet, med rimlig hyra – alltid tryggast med allmännyttan.

2. Vi mötes i Högdalens centrum. I Högdalen vill vi ha en mix av butiker, kultur, hyresrätter, mötesplatser, ungdomsgård, caféer och matställen.

3.Bygg fler hyresrätter i Vantör. Det behövs många fler allmännyttiga hyresrätter. Gärna kollektivhus. Inga hyresrätter ska bli bostadsrätter.

4. Ingen bebyggelse i Rågsveds friområde. Bilda naturreservat i friområdet och även i hela Älvsjöskogen. Gör Högdalstopparna till en grön mötesplats inriktad på barn och unga.

5. Bandängsparken för alla åldrar. Bandängen är populär och parken kan bli ännu bättre med promenadslinga, skuggande träd och biologisk mångfald.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *