Lokal demokrati i Enskede-Årsta-Vantör

Så här skrev vänsterpartiet och socialdemokraterna om lokal demokrati i vår gemensamma reservation till verksamhetsplanen 2012 för stadsdelsnämnden

Lokal demokrati
Ett brett engagemang i föreningar, politik, kultur och idrott lägger grunden för ett samhälle där alla känner sig delaktiga. De politiska diskussionerna ska föras och besluten fattas så nära invånaren som möjligt. Tyvärr är vi långt ifrån den visionen idag. I ett stadsdelsområde  som har mer än 90 000 invånare är det inte tillräckligt med fyra områdesmöten per år. Vi föreslår en utökning till sex möten. Nämnd och förvaltning ska bjuda in till extra möten vid behov.

Stadsmiljö, arbetsvillkor i hemtjänst och städbolag och exploatering av Rågveds friområde är stora frågor som lockat till besök på nämndens öppna möten. När ärendena till sammanträdet inte finns på Insyn inför mötena raseras tilltron till stadsdelsnämndens intresse av dialog.  Nämnden blir ofta en länk mellan medborgare och andra nämnder. Det har märkts efter kulturnämndens beslut att halvera stödet till Fria Teatern och de centrala kontorens ovilja att lägga samrådsmöte i Rågsved om remissen av programmet för sambandet Högdalen-Farsta.

Vi vill ta tillvara medborgarnas kunskap genom att använda omvänd planprocess och områdesplanering. Vi vill också ta fram en modell för att beakta barnperspektivet i beslutsunderlagen. Brukarinflytandet ska stärkas genom brukarrevisioner, vetorätt mot privatiseringar etc. Program för delaktighet för personer med funktionsnedsättningar måste även gälla privat drivna enheter, vilket det inte gör idag. Pensionärsråd och handikappråd ska komma in tidigt i beslutsprocessen, för att kunna påverka de beslut nämnden ska fatta.