Tack alla som röstade på Vänsterpartiet i EU-valet!

Nu när vi har slutsiffrorna från valet till EU-parlamentet kan vi säkert säga att Vänsterpartiet i Vantör gjorde ett mycket bra val jämfört med förra EU-valet. Vi tackar alla som röstade på oss! Flera av er mötte säkert våra valarbetare som i ur och skur kampanjade i våra stadsdelar. Vi kände ert stöd, hade många bra samtal och tillsammans kan vi glädjas åt Vänsterpartiets valresultat i Vantör!

Tyvärr fick vi inte våra efterlängtade två mandat, trots att vi som enda rödgrönrosa parti ökade i landet som helhet. Vi gick fram även i länet och i Stockholm stad, och i Östra Söderort ökade vi med hela 6,47 procent till 16,89 procent, jämfört med förra EU-valet.

I Vantör samlade vi mest röster i Bandhagen, där vi blev största parti i de tre valdsistrikten i Bandhagen Östra, Bäckahagen och Bandhagen Centrum. Vi blev också största parti på Gillerbacken i Rågsved, där vi med 27,7 procent dessutom fick högst andel V-röster i Vantör.  Tänkvärt var att i tre av de fyra distrikten där vi blev största parti var antalet kvinnor som röstade fler än antal män. På andra plats för V-röster i Vantör kom Snösätrahöjden med 27,56 procent och på tredje plats Hagsätra Västra med 24,38 procent. Sammantaget fick vi mellan 18 och 30 procent i 18 av 30 valdistrikt, vilket inte är fy skam.

I procent ökade vi mest på Snösätrahöjden och Gillerbacken i Rågsved med 12,8 respektive 12,7 procent samt i de tre distrikten i Bandhagen där vi blev största parti och där ökningen var mellan 10,1 och 11,4 procent. Antalet röster ökade däremot mer i Bandhagen än i Rågsved på grund av lägre valdeltagande i Rågsved. Ändå en ljusglimt att valdeltagandet ökade i fyra av sex distrikt i Rågsved, vilket är rätt riktning om än alldeles för lite och ökningar behöver vi se i alla distrikten i Rågsved.

Inte oväntat är Vänsterpartiet som svagast i villaområdena i Örby och Stureby, där Moderaterna är starkast följda av Miljöpartiet och Socialdemokraterna. I Vantör som helhet är Socialdemokraterna störst i 20 av 30 distrikt, följt av Vänsterpartiet och Moderaterna som vardera är störst i fyra och Miljöpartiet två distrikt (i Stureby). Där S är starka är V i regel också starka.

Även om vi gläds åt att vänstervindarna i Vantör står sig sörjer vi att EU-valet i stort blev en högerseger och även om EU-valet inte är direkt jämförbart med de allmänna valen är högervridningen ett faktum. Som Vänsterpartiet Vantörs medlem Per Sundgren har uttryckt det: ”Det som vi hoppades skulle bli ett klimatval blev en seger för dem som i stort sett struntar i miljön.”

Men nu är tid att fortsätta kämpa, vi har mycket att göra, och nu är därför tid följa det som Joe Hill uppmanade oss, ”Sörj inte, organisera er!