Nu tar vi Rågsved tillbaka!

Igår och inatt mellan 22 och 2:30-tiden fanns några av oss från V-föreningen på plats utanför tunnelbanan. Vi ville visa att Rågsved är till för alla oss som bor här, ingen ska behöva vara rädd för att gå hem sent från tunnelbanan eller bussen. Vi ville vara till hands för kvinnor och hbtq-personer som önskade sällskap hem. Det blev en fin kväll och natt. Många leenden mötte oss när folk kom från tunnelbanan, vi fick underbara bamsekramar, kunde följa fyra kvinnor hem, prata politik på ett bra sätt med de som ville det. Polisen som kom förbi gillade också vårt trygghets-häng. Kvällen gav idéer till nya politiska förslag, medborgarförslag etc. För dig som är nyfiken på Vänsterpartiet – du ser att vi är så mycket mer än formella möten (fast de är viktiga också) och debatter!

En ung grabb frågade lite förvånat varför vi var där. Jo för att vi bor i Rågsved svarade vi. Kanske inte det svar han väntade sig? En man som helt var emot vår politik berömde stort det vi gjorde denna kväll. Så bra av honom att säga det! Och vi sa ju, detta är vår politik.

Ouppklarade överfall, våldtäkter och misshandel i Rågsved det senaste halvåret har skapat befogad rädsla men också beslutsamhet om att inte finna sig i att hot och våld begränsar våra liv. Nattvandring, nattfika i parkleken, chatgrupp, Pride-häng osv. har satt fart och Vänsterpartiet är självklart en del av den folkrörelse som gör att vi tar vårt Rågsved tillbaka. Politik när det är som bäst.

Kraften och uthålligheten som gjorde att vi Rågsvedsbor vann kampen om naturreservatet är samma kraft och gemenskap som gör att vi nu organiserar oss mot våld, mot ombildning. Och hyperaktuellt, engagemanget för den halvt förstörda graffitimålningen vid ungdomsgården. Centrumägarens ”fadäs” har satt fokus på en länge närd önskan att staden köper tillbaka centrumet så att det kan skötas på ett seriöst sätt.

Många frågor surrar i luften i Rågsved idag, med anknytning till trygghet, och det är sådant som V-föreningen också har med i vårt lokala rödgröna program:

• Rågsved centrum tillbaka i kommunal regi och rusta upp för att få en mötesplats för alla
  • Uppmuntra och stötta kvinnors organisering
  • Ungdomsmottagning, fler fältassistenter och mer uppsökande arbete i stadsdelen
  • Polisstation i Vantör, bort med langning av droger
  • Tätare kvällsturer med 744.an och översyn av bussturerna till Örby

Det här är frågor som vi i föreningen och många av våra förtroendevalda driver på olika nivåer i politiken. Läs exempelvis Clara Lindblom om att köpa tillbaka centrum här  och Hassan Jama om den övermålade graffitimålningen här . Välkommen att vara med oss i arbetet för ett Rågs(V)ed för alla!