Vi ger inte upp kravet på fullvärdigt bibliotek till Rågsved

Bibliotek till Rågsved är något som Vänsterpartiet Vantör har haft som en hjärtefråga i decennier. Det är inte projekt som Rågsved behöver utan rejäla kommunala investeringar som exempelvis ett fullvärdigt bibliotek och ett fungerande lokalt centrum. Under den förra rödgröna mandatperioden kom vi en bit på väg, då vår majoritet avsatte pengar i budget för bibliotek i Rågsved (och Östberga).

Planeringen hann tyvärr inte komma längre än till ett så kallat pop-up-bibliotek som någon dag i vecka kom på besök. Sedan tog den borgerliga majoriteten + Miljöpartiet över makten i stadshuset och med dem de riktade budgetpengarna. Bibliotek i Rågsved hamnade på ruta noll igen.

Men vi i Vänsterpartiet Vantör ger inte upp. Vi håller frågan uppe på olika sätt, bland annat genom det uppskattade bok-lotteri som vi varje år har för barn på Rågsvedsdagen, och som vi berättat om i en insändare i Mittisöderort. Nu måste exempelvis barnfamiljer ta sig till Högdalen eller Hagsätra för att låna böcker på bibliotek, och för de som har flera barn och inte har SL-kort blir det både dyrt och besvärligt. I praktiken blir därmed de kostnadsfria boklånen inte tillgängliga för alla.

Självklart är därför ett fullvärdigt bibliotek i Rågsved en av punkterna i vårt program för ett rödare och grönare Vantör!