Svar på tal om tryggheten i Rågsved

Vänstern sviker kvinnor som är utsatta för sexualbrott slungar KD-politikerna Erik Slottner, trygghetsborgarråd i Stockholm och kommunalrådskollegan Jonas Segersam i Uppsala ut i en debattartikel i Aftonbladet den 4 september, där man påstår att vänstern låtsas som att problemet inte finns. Inget kan vara mera fel.

Vi frågar oss tvärtom vad KD gör för tryggheten i Rågsved, se replik av fyra vänsterkvinnor i Rågsved, då vi inte har sett skymten av KD i nattvandringarna och fredagskvällarnas Pride-fester med Rågsved Gäris utanför tunnelbanan. Den rädsla som kvinnor och HBTQ-personer i Rågsved nu känner efter ouppklarade våldtäkter, överfall och misshandel möts med närvaro, omtanke och medmänsklighet. Vad KD:s politik för trygghet har gett Rågsved har vi väldigt svårt att se. Väktare som slutar kl 23 är till föga hjälp för de som kommer hem från sena nattjobb.  Mörka passager och igenvuxna skymmande buskage gör hemvägen från tunnelbanan otryggare än de behöver vara. Indragna sena bussturer med 744:an tar bort tryggheten att slippa tunnelbanan och ta bussen som stannar närmare hemmet.

Att Vänsterpartiet Vantör var på plats vid tunnelbanan med fika, samtal och musik en lördagsnatt för ett par veckor sedan uppskattades också storligen. Även av passerande personer som sa sig inte gilla vår politik – fast vi sa ju att detta är vår politik!

.