Nu laddar vi för etapp 2 i ”Fokus Hagsätra Rågsved”

Nu är det snart dags att starta etapp 2 inom Fokus Hagsätra Rågsved, och det ska handla om Rågsved! Den första etappen var Hagsätra centrum, se området markerat med siffran 1 på bilden, där det ska bli samråd nästa år. Det här är besked som vi fick på Hagsätrafestivalen i lördags, där staden fanns på plats med information om bostadsplanerna i området.  Planeringen för Fokus Hagsätra Rågsved satte igång under vår rödgrönrosa mandatperiod i stadshuset och innefattar minst 3000 nya bostäder med fokus på sociala frågor, och förstås även planering av förskolor, skolor, kultur, idrott och parker.

En tidig digital dialog genomfördes 2017, där boende i stadsdelarna markerade synpunkter på bra platser i området, platser där man tyckte att staden kan bygga bostäder etc. Vi var ganska många som slog ett slag för Visionen om Rågsveds allé, det omtyckta förslaget som Vänsterpartiet Vantör har som  profilfråga, och många som tryckte på hur viktiga våra grönområden är – Rågsveds friområde som hann bli naturreservat innan borgarna kom tillbaka till makten med Miljöpartiets hjälp, och Hagsätraskogen, som ska bli naturreservat.

Under oktober kommer staden att hålla möte i Nya Rågsveds Folkets Hus om hela arbetet med Fokus Hagsätra Rågsved, så håll utkik efter datumet och kom dit. Ta upp frågor om planeringen inom etapp 1 i Hagsätra och inte minst de heta frågor i Rågsved som berör planeringen i etapp 2. För ingen har väl missat centrumägarens fatala övermålning av en av världens äldsta graffitimålningar utanför fritidsgården eller de monstruösa höghusplanerna som fastighetsägaren vill att staden ska säga ja till.

Vänsterpartiet i stadshuset vill nu att staden ska köpa tillbaka centrumet, och det är något som många Rågsvedsbor ställer sig bakom, då vi har fått nog av oseriösa fastighetsägare. Med staden som ägare kan den fortsatta planeringen inom Fokus Hagsätra Rågsved bli riktig spännande, och vi ska förstås fortsätta att driva och utveckla Visionen om Rågsved allé!