Värt att skriva medborgarförslag om feministisk kartläggning!

Ikväll behandlade Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ett medborgarförslag om feministisk trygghetskartläggning som skrivits av Malin Furöstam och undertecknats av 41 kvinnor i Rågsved som inte vill känna sig otrygga längre. Bakgrunden är de ouppklarade våldtäkter och försök till våldtäkter som varit och som gjort många kvinnor rädda att gå hem sent på kvällen eller natten, men också fått kvinnor i Rågsved att gå samman, starta chat-grupper för att slå följe hem och i olika sammanhang nattvandra för att skapa trygghet. Under en natt när fyra kvinnor från Vänsterpartiet Vantör hade en stödaktion vid tunnelbanan kom så idén om medborgarförslag upp, för att först få igenom en kartläggning nattetid av otrygga platser med trasiga lampor och skrymmande buskar på vägarna hem från centrum och sedan att staden ska ta itu med bristerna.

Malin Furöstam flankeras av Hassan Jama och Lena Rydblom, ledamöter för V i stadsdelsnämnden
Malin berättar om medborgarförslaget inför nämndpolitikerna

Medborgarförslaget fick ett positivt svar från stadsdelsförvaltningen, som vill att trygghetsinventeringen ska starta på trygghetsdagen 5 oktober i Rågsveds Folkets hus, ett samarbete mellan förvaltningen, fastighetsägarföreningen och polisen. Sedan hoppas stadsdelsförvaltningen på fortsatt kontakt med kvinnorna som skrivit medborgarförslaget,  för att se till att bristerna verkligen rättas till och göra gemensamma nya inventeringar, om det behövs.

”Det var värt att skriva medborgarförslaget för att försöka ändra saker till det bättre” säger Malin, då hon fick bra gehör från nämnden som klubbade förvaltningens förslag. Ordföranden var väldigt positiv och oppositionen med Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Feministiskt initiativ hade ett särskilt uttalande som dels tryckte på att man gärna ser att förvaltningen också kommunicerar med förslagsställarna när det är mörkt, vilket ingick i medborgarförslaget, och dels menar att den feministiska trygghetskartläggningen kan vara en viktig del i att motverka mäns våld mot kvinnor, tillsammans med förebyggande insatser och insatser för att förebygga sexualbrott.

Så Rågsveds kvinnor, kom på Trygghetsdagen kl 12-15 på lördagen den 5 oktober och berätta om de otrygga platser som ni vill att staden ska fixa till, och så fortsätter vi att föra fram förslag som förbättrar tryggheten, bland annat senare bussturer med 744:an. Det ska inte vara en klassfråga att komma välbehållen hem,  efter nattpasset i vården, bion eller efter en sen fest!