Nytt Stockholmshus på Hagsätravägen!

I torsdags var det dags igen. Invigning av byggstarten av Vantörs andra Stockholmshus på Hagsätravägen i Rågsved. På plats var Maria Hannäs och Sara Stenudd, Vänsterpartiets ledamöter i stadsbyggnadsnämnden, och Maria sitter även i styrelsen för kommunala Stockholmshem som bygger husen.

Foto: Maria Hannäs.
Stockholmshems VD invigde husen med ett bihotell istället för det vanliga spadtaget!

Det blir vackra hus med god arkitektur och solceller på taken som passar alla som gillar att cykla och hellre är med i en bilpool än att äga en egen bil. Läs mer här. De 102 allmännyttiga hyresrätterna som ska vara färdiga nästa höst byggs till lägre kostnader än traditionell nyproduktion, även om den katastrofala bristen på statlig bostadspolitik ändå gör boendet betydligt dyrare än i våra 50-talshus i stadsdelen. (Inom parentes sagt, vilket både oetiskt och ologiskt felgrepp av den grönblåa majoriteten att starta ombildningskarusellen igen, att i tider av skriande bostadsbrist vara beredd att göra sig av med tusentals allmännyttiga hyresrätter till överkomliga hyror där både hög- och låginkomsttagare kan bo och att skapa en stark oro hos hyresgäster som trivs med allmännyttan som hyresvärd, som vare sig vill eller har råd att ombilda och som tänker på att barn och barnbarn ska ha någonstans att bo när de vuxit upp. Instämmer du, bor du i allmännyttan i Rågsved, och inte redan är med i nätverket Rågsved mot ombildning och i Hyresgästföreningen, gå med och hjälp oss vinna striden!)

Foto: Maria Hannäs.

Rågsvedsborna vet förstås att de första Stockholmshusen står färdiga och redan är inflyttade på Bjursätragatan, med Familjebostäder som värd, och här några exempel på de vackra detaljerna, exempelvis  de konstnärligt utformade dörrhandtagen.

Foto: Maria Hannäs.

Initiativtagare till Stockholmshusen var Vänsterpartiet i stadshuset, där Ann-Margarethe Livh var bostadsborgarråd under den förra rödgrönrosa mandatperioden och kunde sätta fart på processen att bygga hyresrätter efter många år av borgerliga prioriteringar av bostadsrätter.  Läs r om varför Stockholmshusen byggs till lägre kostnader och på halva tiden jämfört med andra liknande bostadsbyggen.

Givetvis fortsätter Vänsterpartiet i opposition att arbeta för fler hyresrätter med hyror som folk har råd med:

”En bra bostad till en rimlig kostnad är en rättighet. Därför ska byggandet av hyresrätter med hyror som vanliga stockholmare har råd med vara prioriterat. Allmännyttan ska ha en fortsatt hög byggtakt. Nya bostäder som byggs ska vara klimatsmarta och med bra tillgång till både kollektivtrafik och grönområden. Vänsterpartiet har under perioden 2014-2018 varit med och sett till att de kommunala bostadsbolagen pressat hyrorna när de bygger nytt och vi har under perioden också stoppat ombildningarna, vilket har lett till att antalet hyresrätter för första gången på väldigt länge ökat i Stockholms stad. De allmännyttiga bostadsbolagen ska även kommande mandatperiod ha ett fortsatt stopp för ombildningar och bedriva ett fortsatt arbete för att pressa hyrorna i nyproduktion inom ramen för projektet Stockholmshusen.”

Läs hela vår nya oppositionsbudget för 2020 här.