Torgmötet i Rågsved blev en attraktion!

Igår var det så dags för höstens andra torgmöte i Rågsved på temat Köp tillbaks Rågsveds centrum. Med värmande glögg, kaffe, varm saft och pepparkakor mötte vi Rågsvedsborna och andra förbipasserande, som vi fick många tänkvärda samtal med. Flera tog också tillfället i akt och röstade på vilka förbättringar av centrum som de tycker är viktigast. Se fotot nedan.

I samtalen kom det fram hur viktigt många, i alla åldrar, tycker det är med ungdomsaktiviteter och bibliotek. Även ett apotek att lita på står högt på listan över nödvändig service, inte minst för de äldre som bor på servicehuset och i seniorboendet och äldreomsorgspersonal som arbetar på Rågsveds Äldrecentrum. Flera nya förslag kom också in, bland annat att inrätta en Rågsvedshörna på torget där boende kan lämna förslag och att polisen ska komma tillbaka.  Vi tar förstås med oss alla förslag i vår fortsatta kampanj för att staden ska köpa tillbaka centrum. Med nuvarande fastighetsägare förfaller centrum, det är smutsigt, det är trasigt, världskänd graffiti förstörs genom övermålning etc. Centrum är verkligen inte någon trivsam entré till vårt i övrigt fina Rågsved.

Att politiska partier har torgmöten i Rågsved är inte vanligt, inte ens i valrörelsen. Det gör att ett torgmöte som vårt uppmärksammas, vilket vi fick bekräftat när en kvinna vi pratade med sa att hennes man sett på nätet att det skulle hända något på torget. Så denna kyliga novemberlördag var vi med vårt röda tält och vår kampanj om att köpa tillbaka centrum i själva verket en attraktion!

Många kvinnor som kommer hem sent vill slippa att gå längs mörka gångvägar från tunnelbanan. Om buss 744 gick tätare och senare på kvällarna skulle det öka tryggheten, liksom om nattbussen kunde gå samma väg som 744;an. Vi har därför startat en namnsamling för tätare bussturer, vilket är en tillgänglighetsfråga. Vi kom igång bra och fick nästa 40 underskrifter och kommer förstås att fortsätta att samla namn och i alla sammanhang där det passar ta upp frågan om tätare bussturer.