Nedläggning av Valvet – en socialpolitisk skam

Träfflokalen Valvet läggs sorgligt nog ner, trots starka protester från deltagare och personal, ideella intresseorganisationer och givetvis från oppositionen däribland Vänsterpartiet som självklart avslog nedläggningsförslaget i sin budgetreservation i Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd igår.  Ett viktigt yttrande lämnades av RSMH Stockholm Gotland som avstyrkte nedläggningen och påpekade hur viktiga träfflokaler är för de mest utsatta som har missbruksproblem och lider av psykisk ohälsa. Även en namninsamling har genomförts till stöd för att Valvet skulle få vara kvar.

På öppna nämndmötet höll Hans Marcusson från RSMH Stockholm Gotland ett starkt anförande till stöd för Valvet, som med sin verksamhet har motverkat deltagarnas isolering och gett dem en kontinuitet och stabilitet i livet som inte funnits någon annanstans. Risken för en försämring av hälsan hos de som sett träfflokalen med sin personal som sin stora trygghet är nu stor, vilket även kom fram då deltagare berättade hur Valvet hade hjälpt dem med ur sitt missbruk.

Det märktes på de nedböjda huvudena att den borgerliga majoriteten, där även Miljöpartiet ingår, tyckte att det var jobbigt att lyssna på protesterna, men det avhöll dem inte från att senare under sammanträdet klubba igenom nedläggningen som ingick i verksamhetsplanen, till förmån för något som kallades ökad satsning på kärnverksamheten inom missbruksvården. Men vad är inte en träfflokal för de mest utsatta om inte social kärnverksamhet, som RSMH också påpekar i sitt yttrande, och hur kan deltagarnas upplevelser förnekas så fullständigt att verksamheten läggs ner.

Varför la inte majoriteten krut på att hitta utvägar, genom att åtminstone återremittera nedläggningsförslaget för att söka efter möjligheter att omprioritera i budgeten. Eller faktiskt ringa stadshuset och säga som det är, vi kan bara inte lägga ner Valvet. Ni måste ge oss en budget som räcker.

Svaret är att det är bristen på pengar i budget som talar. Den styrande majoriteten prioriterar helt enkelt att hålla fast vid den sänkta skatten förra året före att ordna fram pengar i budget för att värna träfflokaler som Valvet. Att inte ha råd med det som är livsviktigt för våra mest utsatta. Kan inte kallas annat än en socialpolitisk skam.