Vantörs seniorpatrull kampanjar om LAS

Du har väl sett dem?

Seniorpatrullen från Vänsterpartiet Vantör som i sina gula västar kampanjat mot LAS-utredningen under varenda månad sedan september. Seniorpatrullen som med erfarenheter från ett långt arbetsliv har stora farhågor för vad regeringens utredning om ”modern arbetsrätt” med beställning från regeringens samarbetspartners C och L kan ställa till med för tryggheten på arbetsplatserna.

Eller vad fackliga uppgörelser under hot om lagstiftning kan medföra, om regeringen på basis av dessa går vidare och gör överenskommelsen till lagstiftning som går emot vad stora delar av löntagarna vill.

Seniorpatrullen har vandrat runt i alla Vantörs stadsdelar och korsat såväl kommungränser som stadsdelsgränser ända in till Södermalm för att sprida ordet.

Så när du ser Vänsterpartiets LAS-affischer runt om på anslagstavlorna i södra Stockholm är det stor chans att det är Seniorpatrullens verk.

Med stor respekt för Covid-19 har seniorpatrullen hållit avstånd och burit munskydd när de stått med sitt informationsmaterial (och till och med chokladkalendrar med jul- och LAS-hälsningar!) på V-pirran utanför tunnelbanan i Hagsätra, Rågsved, Högdalen, Bandhagen och Stureby och vid Stureby sjukhem och i Örby C.

Och kampen är långt ifrån över.

Nu när vi skriver december har Vänsterpartiets partistyrelse beslutat att misstroendelöftet mot regeringen ligger kvar, även om Kommunal och Metall gjort upp med Svenskt Näringsliv och PTK. För ingen vet hur den här processen ska sluta som Nooshi Dadgostar säger, och regeringen kan inte gå vidare med en lagstiftning som struntar i stora delar av landets löntagare.

Men en sak vet vi säkert, och det är att Vänsterpartiet Vantörs seniorpatrull aldrig ger upp!