19,4 % i Stockholms stad sympatiserar med Vänsterpartiet!

Det går bra nu. Vänsterpartiet (V) i Stockholms stad ökade rejält i Statistiska centralbyråns (SCB) partisympatiundersökning som kom den 8 december, från 14,6 % i maj till 19,4 i november när undersökningen gjordes. V är därmed i denna intressanta undersökning nästan ikapp M, som fick 20,5%, som andra största parti i staden! Just den här undersökningen visar i vilka befolkningsgrupper som de olika partierna har sitt starkaste stöd, oberoende av om det är lokalpolitik, regionalpolitik, riksdagspolitik eller EU-politik.

Du som klickar på länken ovan och bläddrar fram till sidan 31 ser också att den blågröna majoriteten som styr i stadshuset varken är populär eller ens majoritet längre. Det är bara 43,1% som stödjer M, C, L, KD  och MP enligt undersökningen. Jämför det med V och S som tillsammans har hela 46,6 procent.

För att nuvarande majoritet ska kunna styra vidare om opinionssiffrorna står sig i valet 2022 krävs att sverigedemokraterna ansluter med sina 8,6 procent som de fick i den här mätningen. Men det lär två, tre partier i den blågröna stadshusmajoriteten inte ställa upp på. Dessutom verkar KD:s mandat hänga på en skör tråd, med sänkt stöd från 4,4 i maj till 1,8 i november och partiet kan åka ur kommunfullmäktige om väljarstödet inte hämtar sig.  En inte otänkbar förklaring är väl att väljarnas sympatier svalnat på grund av de allvarliga brister i äldreomsorgen i staden och äldrevården i länet som pandemin avslöjat. Med KD ute ur leken är läget för ett välkommet byte till ett vänsterstyre i stadshuset förstås ännu bättre.

Siffrorna för hela landet är också intressanta. När Per Sundgren från partiföreningen kollat har han sett ett och annat lovande resultat. Tendensen som är glädjande visar att S (38%) och V (13%) stärkt sin ställning inom LO och att SD (22%) försvagats bland LO-medlemmar. S är störst bland både män och kvinnor inom LO-kollektivet. Bland kvinnorna är V (14%) större än SD (13%). Även inom SACO är S störst med ett stöd på 30 % och V klarar sig också bra med 12,5 %. För både S och V är stödet starkare hos kvinnor, medan det är precis tvärtom för SD, som är männens parti. Bland kvinnliga akademiker (SACO) når SD bara 1,7 %. När det gäller relationen till inkomster är sambandet för S och V att stödet är betydligt mindre bland dem som tjänat mest, medan stödet för M stadigt stiger med ökad inkomst. Stödet för SD är inte tydligt kopplat till inkomst utan lika stort bland dem med låga som höga inkomster.

Som om det inte räcker med opinionssiffror som visar vänstervindar så fick ju vi en annan finfin siffra i SCB:s opinionsundersökning den 2 december, nämligen 18,3 % skulle rösta V i Stockholms stad om det skulle vara riksdagsval i november 2020. För V i hela landet landade resultatet på 9,3 % och det är jämfört med 8% i valet 2018 också en så kallat statistiskt säkerställd ökning. Prima siffror alltså som vi kan gotta åt oss nu när året snart går mot sitt slut. För nästa år börjar vi ladda inför valet 2022 och lägger in alla extraväxlar vi har, kom med oss i den kampen och hjälp oss att vinna en vänsterseger!