Samhällsnyttan och lönekuvertet – helt skilda världar

”Något måste vara grundläggande fel när skyhöga inkomster saknar koppling till samhällsnyttigt arbete.”

Ja, så skriver  Per Sundgren, medlem i V-Vantör, ständig debattör i jämlikhetsfrågor och tillika ordförande i Jämlikhetsfonden, i en insändare i dagens DN. Per menar, och det håller alldeles säkert väldigt många av oss med om, att Coronapandemin har visat att de som verkligen gör nytta i samhället arbetar i sjukvård och äldreomsorg.  De arbetar nu ständig övertid, får semestrar indragna och riskerar till och med sin hälsa för att hjälpa oss andra. Men de belönas inte med skyhöga inkomster, till skillnad från folk som arbetar med frågor som saknar koppling till samhällsnyttigt arbete, exempelvis folk som utvecklar spel, sprider musik på nätet, är riskkapitalister eller bara har ärvt sina pengar, läs mer här.

Per refererar i sin insändare till talesättet att den som anstränger sig och gör nytta ska kunna tjäna bra, men det stämmer ju uppenbart inte för sjukvårds- och äldreomsorgspersonalen – ”Det kan rent av ibland se ut som om samhällsnyttan står i omvänd proportion till inkomstens storlek. Ju onyttigare, ju högre inkomst.” – därmed givetvis inte sagt att spel och musik alls är oviktigt, men i jämförelse med sjukvården och äldreomsorgen faktiskt inte livsviktigt.

Givetvis landar detta i den grundläggande frågan om vilket samhälle vi vill ha, vilken välfärd vi är beredda att bidra till på ett solidariskt sätt genom våra skattepengar, hur välfärdens yrken ska vara attraktiva att välja för våra ungdomar och hållbara att stanna kvar i som redan yrkesverksamma, ja det handlar till syvende och sist om hur vi utformar våra skattesystem så att de som tjänar mest och har mest kapital också bidrar mest till välfärden. Ett jämlikare samhälle med mindre inkomstskillnader är bättre samhällen för oss alla.

Nyfiken på Vänsterpartiets politik för jämlikhet och grön omställning? Läs här  och vill du också engagera dig i Vänsterpartiet, läs här.

I grunden krävs givetvis betydligt mer, men med tanke på att Stockholms stad beräknas få miljardöverskott i år har Vänsterpartiets oppositionsborgarråd Clara Lindblom lagt ett förslag till  kommunstyrelsen om en Coronabonus på 5000 kr till alla anställda i äldreomsorg, förskola och skola, läs mer här. Inte mer än rätt att även de anställda får del av överskottet, eller vad tycker du?