Klantigt C att stänga skidspåren och skridskobanorna – men bra att staden backat!

Många är vi som har reagerat starkt på att staden strax före julafton stängde ner möjligheten till utomhusaktiviteter som åkning på plogade skridskoisar och skidspår, särskilt då det äntligen kommit snö och blivit kallare i Stockholm. Nu visar det sig också att idrottsnämnden, iallafall inte oppositionen, fick information om stängningen förrän efter att idrottsborgarrådet hade fattat beslutet.

Vänsterpartiet Vantörs Hassan Jama, vice ordförande i idrottsnämnden är kritisk när han uttalar sig i Dagens Nyheter, läs här, då han menar att staden borde ha kunnat ordna skyltar och funktionärer för att hålla banorna och spåren öppna på ett coronasäkert sett, inte minst för att barn och unga behöver både sysselsättning och kunna röra på sig.

Anmärkningsvärt är också att länsstyrelsens konsekvensanalys, som varnade för att nedstängningen kunde leda till ökad smittspridning och drabba redan utsatta barn allra mest, aldrig nådde det centerpartistiska idrottsborgarrådet. Så här klantigt får det inte gå till!

PS uppdatering: nu har staden backat och beslutat att anlägga skidspår, bland annat på Ågesta och Hellasgården i söderort och öppnar för att om kylan håller i sig och vi får en tillräckligt tjock kärnis även ploga sjöisbanor på bland annat Magelungen som vi har nära till i Vantör. Läs mer här. DS