Tuff och ideologisk debatt om verksamhetsplanen i Enskede-Årsta-Vantör

Förra veckan var det möte i stadsdelsnämnden i Enskede-Årsta-Vantör, utan medborgare som åhörare på grund av pandemin, där höjdpunkten var förslag till budget och verksamhetsplan för 2021, läs här.

Verksamhetsplanen är viktig då den bygger på hur mycket pengar och vilka uppdrag som blågröna  majoriteten i stadshuset gett till stadsdelsnämnden och hur stadsdelsförvaltningen tänker uppfylla målen under året.  Det handlar framförallt om hur viktiga verksamheter som äldreomsorg, gruppboende, förskola, fritidsgårdar och socialtjänst ska fungera och vad som ska prioriteras. Ofta ligger nedskärningar inbäddade i dessa verksamhetsplaner,  då anslagen ofta inte täcker ökade löner och priser.

Däremot brukar privatiseringsplanerna vara lättare att se, där skriver majoriteten till och med själv så här i sitt förslag till beslut: ”Majoriteten vill därför att stadsdelsförvaltningen fortsätter arbetet med att genomlysa de verksamheter som inte utgör den direkta myndighetsutövningen inom stadsdelen. Verksamheter som bedöms kunna handlas upp ska planläggas och handlas upp inom de närmaste åren.”

Hassan Jama,  Vänsterpartiets gruppledare i nämnden kommenterar detta, som klubbades igenom, så här:

– Den blågröna majoriteten visar genom sitt beslut att de saknar förtroende för stadsdelsförvaltningens möjligheter att driva verksamheter i egen regi, då de vill upphandla alla verksamheter som inte är direkt myndighetsutövning. Det är både skrämmande och oroväckande att de andra partierna i majoriteten, som Miljöpartiet och Liberalerna, ställer sig bakom Moderaternas högerpolitik i Enskede-Årsta-Vantör. Vi ska bekämpa detta!

Nu när protokollet från sammanträdet är offentligt, se här, kan våra läsare se bland annat Vänsterpartiets reservation för en starkare välfärd och de blågrönas makalösa tillägg till förvaltningens förslag om fortsatta privatiseringar.

Mer att läsa om den privatiseringsvåg som riskerar att komma i Söderort finns här.