Miljöpartiet vandrar högerut

Den privatiseringsvåg som Enskede-Årsta-Vantör tyvärr riskerar att drabbas av, läs här, grundar sig på att de blågröna tror och tycker att marknadskrafterna är bäst på att driva alla våra välfärdsverksamheter. Moderaterna, liberalerna, centern, kristdemokraterna och miljöpartiet slår nämligen fast just det i beslutet om verksamhetsplan 2021, där de skriver, läs här,  att grunden för  vårt välstånd är ”… marknadsekonomi, valfrihet och företagande.”

Att så ensidigt bekänna sig till marknadens agenda när det gäller exempelvis äldreboenden, gruppbostäder, förskolor och socialtjänst, som finansieras med folkets skattemedel, kan knappast kallas annat än extremt.  Att nämna arbetarrörelsens  betydelse kan man väl inte vänta av de blågröna, men att utelämna demokratin och den allmänna rösträttens betydelse är bara det häpnadsväckande.

När till och med delar av borgerligheten vacklar om vådorna med marknadsstyrningen i skolan, internationella organ som OECD varnar för faran med ökade inkomstklyftor och skolsegregation och Oxfam varnar för antaganden om att marknaden alltid har rätt ställer sig alltså miljöpartiet bakom rå högerpolitik – i ett Sverige som från att kanske ha varit det jämlikaste landet i världen har blivit ledande inom avregleringar, skattesänkningar och ojämlikhetsökning.

Att miljöpartiet gick med på ombildningar av allmännyttiga hyresrätter för att regera  i stadshuset tillsammans med borgarna visar sig således bara vara början. Var ska detta sluta är frågan?