Enskede-Årsta-Vantör – om Vänstern får bestämma!

Sedan valet 2018 styrs Stockholms stad av en blågrön majoritet, eller grönblå som de själva i förskönande syfte kallar sig, där Miljöpartiet har gått ihop med fyra borgerliga partier – den tidigare så kallade ”Alliansen”. Det handlar om fem partier som väljer skattesänkning före upprustning av välfärden och hellre ombildar hyresrätter än satsar på att bygga fler hyresrätter än bostadsrätter.

Priset för detta tvärpolitiska samarbete får vi stockholmare betala med nya privatiseringar och utförsäljningar av stadens tillgångar som har byggts upp av generationer av stockholmare. De som arbetar i välfärden får betala med ökad stress då budgeten i många verksamheter inte kompenserar fullt ut för pris- och löneökning. Istället krävs ”generella” effektiviseringar för att budgeten ska gå ihop,  ofta innebär det ökad arbetsbelastning för de anställda.

Högerpolitiken syns också tydligt i stadsdelsnämndens verksamhetsplan, och därför lägger Vänsterpartiet varje år en alternativbudget. Vi är inte rädda för att höja skatten för att stärka välfärden, inte minst förskolan, socialtjänsten och äldreomsorgen, och ge de anställda rimliga arbetsvillkor och trygga anställningar – det räcker inte med applåder.

Vilka konkreta satsningar som skulle vara möjliga om Vänsterpartiets budget fick styra istället för de blågrönas kan du läsa här (bläddra fram till sidan 18).  Det handlar om att minska barngrupperna i förskolan, anställa fler fältassistenter och öppna ytterligare en ungdomsmottagning. Det handlar också om att anställa fler sjuksköterskor i äldreomsorgen, vilket inte minst pandemin visat behovet av, och att de anställda i äldreomsorgen ska kunna få arbetsskor bekostade av arbetsgivaren. Det handlar förstås också om fler bra satsningar, så läs gärna protokollet från stadsdelsnämndens möte den 28 januari.

Sådan är Vänsterpartiets stadsdelspolitik – Ett Enskede-Årsta-Vantör för alla – inte bara för de som tjänar mest!