Ta fram pengarna, så att våra sjöar kan renas!

Du kanske också har läst i Mittisöderort i fredags om det lokala åtgärdsprogrammet för att rena Långsjön, klubbat av exploateringsnämnden så sent som den 18 februari.  Sjön är kraftigt förorenad och åtgärder för att förbättra läget har tagits fram av Stockholms stad och Huddinge kommun. Läs mer här om programmet. När protokollet läggs ut på Insyn går det att läsa Vänsterpartiets särskilda uttalande här.

En annan sjö i vår närhet som gränsar till Huddinge, är Magelungen, som faktiskt var den första sjö i staden som fick ett åtgärdsprogram efter beslut i exploateringsnämnden den 11 juni förra året.  Magelungen bedömdes då ha otillfredsställande ekologisk status och uppnår inte god kemisk status. Läs mer här om programmet.

Arbetet med att förbättra vattnet i sjöar och vattendrag kom igång förra mandatperioden då Vänsterpartiet var med och styrde staden, och då en handlingsplan antogs för hur vattendragen ska kunna nå en god vattenstatus.  Det är utmärkt att arbetet denna mandatperiod fortsätter med detaljerade åtgärdsprogram, men det brådskar med åtgärder för att kunna nå målen enligt EU: ramdirektiv.

Vänsterpartiet anser i våra senaste yttranden över åtgärdsprogrammen att det är stor risk för att åtgärderna inte räcker till, då det saknas en gemensam idé om finansiering för både investeringar, drift och miljötillsyn.

Skarpa beslut om pengarna, det handlar om miljarder totalt sett, finns nämligen inte i själva åtgärdsprogrammen utan ska tas i ”ordinarie” processer. Om tillräckligt med pengar inte anslås framöver blir det tal om prioriteringar mellan åtgärdsprogrammen. Konsekvenserna kan då bli stora.

Det här är en synnerligen viktig fråga att följa även för oss i V-Vantör, både ha koll på hur det blir med pengarna och åtgärderna, och hur sjöarna i vårt område faktiskt mår – det sista går att följa i Miljöbarometern, här om Magelungen och här om Långsjön. Sjöarna är viktiga för oss boende,  där vill vi bada och fiska på sommaren och åka skidor och skridskor på vintern.  Inte minst under pandemin har naturen omkring oss blivit allt viktigare. Men vattendragen är framförallt livsviktiga för  vårt dricksvatten och luftkvaliteten.

Och som en framtidsvision, enligt V-Vantörs program för ett rödare och grönare Vantör, att anlägga en båtlinje runt Magelungen och hyra kanoter om sommaren!