Låt 744:an gå oftare – viktigare än någonsin!

För mer än ett år sedan började Vänsterpartiet samla in namn till stöd för ett medborgarförslag om tätare turer med 744:an, så att fler Rågsvedsbor kan komma närmare hem med kollektivtrafiken.  Kvällstid skulle det behövas åtminstone halvtimmestrafik. Dessutom vore det bra om nattbuss 195:an kunde köra via Snösätra och det kunde anläggas en till hållplats längs Bjursätragatan.  Allt för att öka tryggheten och tillgängligheten, inte minst för äldre och kvinnor.

Under pandemin har de fortsatt glesa bussturerna blivit ett ännu större problem, då risken för smittspridning ökar i de överfulla bussarna under rusningstid.  Om detta skriver lokaltidningen här men enligt artikeln vill SL inte sätta in fler bussar. Istället ska resenärerna ”anpassa sitt resande”.

Vi i Vänsterpartiet Vantör tycker tvärtom att de grönblåa som styr SL bör inse att de har en rejäl bakläxa att göra – snarast återinföra de tätare bussturer som de tidigare drog in i besparingssyfte!  Tätare trafik behövs även kvällar och nätter och oavsett pandemi,  men viktigast nu för att motverka smittspridning och framöver då det byggs och planeras nya bostäder längs Bjursätragatan!