Vänstern om byggplaner längs Hagsätravägen

Nu har byggplanerna inom Fokus Hagsätra Rågsved, som vi i den rödgrönrosa majoriteten startade, kommit till Hagsätravägen! Läs här om stadsbyggnadskontorets förslag till startpromemoria, här om exploateringskontorets förslag till markanvisning till skola, bostäder och bro mellan Hagsätra och Örby och här om kontorets förslag till markanvisning för bostäder som Stockholmshem vill bygga.

Bra att veta är att dessa ärenden är en start, och inte alla ärenden som rör planerna för byggnationen längs Hagsätravägen, och inte heller slutgiltiga beslut.

Inför decembersammanträdet i stadsbyggnadsnämnden fick V-Vantör frågor om vi hade synpunkter som vi ville lämna till Sara Stenudd och Maria Hannäs, V- ledamöter i nämnden.  Så vi organiserade snabbt en rundvandring med medlemmar och skrev ihop vad vi tyckte.

Mycket är bra – fler allmännyttiga bostäder, grundskola F-9 och gång- och cykelbro, men annat är dåligt – nytt centrum som kräver rivning av nuvarande grönklassade centrum och att bygga bort gårdens finaste samlingsplats vid Kvistbrogatan 10. Vi ser också ett stort behov av att bygga ut kollektivtrafiken längs Hagsätravägen.

Beslut fattades om att starta planarbetet, med ett särskilt uttalande från Vänsterpartiet, till stor del baserat på kloka synpunkter från våra medlemmar! Protokollet från stadsbyggnadsnämnden finns här (sid 17, § 21).

Även beslut om markanvisningarna fattades i december och de särskilda uttalanden som V lade i exploateringsnämnden finns här och här – i det sistnämnda om Stockholmshems bebyggelse på stadens mark beslutade den grönblå majoriteten om ändringar jämfört med exploateringskontorets förslag.

Vad gäller föreslagen bebyggelse på bolagets egen mark, bland annat vid Kvistbrogatan 10, så ingår den i en planansökan som beslutas av stadsbyggnadsnämnden.  När det beslutet tas är inte klart i skrivande stund.

Det är så här vi jobbar i Vänsterpartiet, tar tillvara medlemmarnas lokala engagemang och är aktiva i det som händer i Vantör. Det gör våra ställningstaganden väl förankrade. Och byggplanerna på Hagsätravägen är bara i början av den demokratiska processen, nästa steg är samråd i september 2023, granskning oktober 2024 och sedan antagande i mars 2025. Vi fortsätter att driva våra uppfattningar, och lyssnar självklart också på vad som kommer fram i kommande utredningar. Långa processer, men där vi påverkar genom att vara med från början!