Fler invånare ska hitta till nämndmötena!

Både rödgrön politik och nygamla demokratiska mötesformer, ja det får vi med en vänsterledd stadsdelsnämnd i Enskede-Årsta-Vantör.  ”Vi ska vara ute bland folket som berörs av besluten” säger Hassan Jama, ny ordförande i stadsdelsnämnden till lokaltidningen Mitti som imorse damp ner i brevlådan.

I många år har nämndens möten varit centraliserade till Slakthusplan vid Globen, men det vill det rödgröna styret nu ändra på. Om något speciellt rör Rågsved kan nämnden ha mötet i Folkets Hus exemplifierar Hassan. Detsamma gäller förstås andra stadsdelar som hör till nämnden.

Det är ett välkommet besked tycker nog många av oss. När Vantör var egen nämnd hölls nämligen möten på förvaltningskontoret i Högdalen men ofta också i Hagsätra, Rågsved och Örby.  Fler kunde komma förbi när det var nära till möteslokalen, ställa frågor, ge kritik och beröm, och förstås lyssna på lokalpolitikernas diskussioner och beslut.

Ska vi bygga en stad som håller samman behövs en levande lokaldemokrati!