Partiet ut till medlemmarna!

Vi vill berätta om en glad nyhet här på hemsidan! En viktig motion från några medlemmar i V-Vantör bifölls nämligen på  distriktsårskonferensen för Vänsterpartiet Storstockholm förra helgen: Motion VP67.  Decentralisera mera – Satsa på partiföreningslokaler.

V i Vantör vill finnas i folks vardag, inte bara som vissa partier dyka upp som gubben i lådan när det vankas val.  Därför är vi där folk samlas, ofta med vårt röda tält som vi köpte efter ett val för många år sedan. Vi ville fortsätta att vara ute bland folk även mellan valen, och det i hela Vantör.

Lokal närvaro är A och O också för våra medlemmar.  Det vore praktiskt med en lokal på hemmaplan, för att kunna fortsätta att synas och höras där folk finns, direkt ta tag i lokala frågor och snabbt engagera nya medlemmar.  Med egen lokal krävs varken bokning, tid för resor in till stan och ofta inte SL-kort. I en egen lokal kan vi på studs samla både medlemmar och aktivitetsmaterial, ha plats för tältet, fixa kaffe, skriva ut flyers, ha studiecirklar, mindre möten etc.

”Ta partiet ut till medlemmarna – inte medlemmarna in till partiet” som våra motionärer så träffande uttryckte sig i debatten.  Så härligt att alla ombuden tyckte detsamma och röstade ja till motionen.  Stockholmsdistriktet ska således göra det möjligt för fler partiföreningar att ha egna lokaler.  Det innebär en viktig uppvärdering av lokalfrågan.

Vi hoppas förstås att beslutet på årskonferensen bidrar till att vi så småningom kan få en egen lokal i Vantör. För vi måste rusta oss inför nästa val, där mycket står på spel!