Äntligen – Rågsved får en kommunal förvaltning!

Nu ser det ut att bli verklighet – det som vi i Vänsterpartiet Vantör kämpat för i så många år, haft med i våra lokala program i valrörelse efter valrörelse – nu finns planer på att Rågsved ska få ett stort tillskott av arbetsplatser i och med att en kommunal förvaltning planeras att flyttas hit.

Det är nämligen stadsdelsförvaltningen i Enskede-Årsta-Vantör som enligt planerna ska flytta från Slakthusområdet där nuvarande lokaler ska rivas. Mittisöderort skriver om detta här. Som nämndordförande Hassan Jama (V) säger i intervjun kommer hela Rågsved att påverkas, inte minst ett rejält ökat underlag för lunchställena och småbutikerna. Att det verkar vara politisk enighet gör det ännu mer stabilt.

För ett politiskt eftersatt område som Rågsved är detta guld värt, vi får en levande stadsdel med en mix av arbetsplatser, bostäder och service av olika slag. Förhoppningsvis blir det även ett bibliotek i Rågsved så småningom, vilket är ett annat synnerligen viktigt politiskt krav för oss i Vantör.

När människor ser att politiken inte glömt deras stadsdel, att förvaltning och politik finns nära, ja då kan förhoppningsvis tilliten till samhället öka, ge fler hopp om att det gör skillnad att engagera sig och rösta även i en stadsdel som Rågsved.