Hurra, Rågsved blir med förvaltning!

Flytten av stadsdelskontoret till Rågsved är nog det mest framåtsyftande politiska beslutet för stadsdelen under vår nuvarande rödgröna mandatperiod. Vi har väntat länge på att få en kommunal förvaltning till Rågsved, som andra ytterstadsdelar tidigare har fått. Att detta verkligen händer kan du läsa i kommunfullmäktiges inriktningsbeslut den 29 januari 2024.  Roligt att Mitt i Söderort uppmärksammar beslutet med uttalanden av både Torun Boucher, äldre- och kulturborgarråd (V) och Högdalsbon Hassan Jama, stadsdelsnämndens ordförande (V) i Enskede-Årsta-Vantör.

Det här är politik helt i linje med Vänsterpartiet Vantörs lokala tiopunktsprogram, vars sjätte punkt lyder ”Flytta ut förvaltningar och kommunal administration till Vantör, för att skapa jobb lokalt och öka underlaget för våra butiker och matställen. Lokaler ska också finnas för nya verksamheter som ger jobb för bland annat kvinnor och människor med funktionsvariationer.”

Att vi på köpet får ytterligare 70 seniorlägenheter med hyresrätt och ett aktivitetscenter för äldre är stora plus liksom att underhållet förbättras. Det sistnämnda är för övrigt det närbelägna centrumet i ännu mer behov av, men det bryr sig tyvärr inte den privata fastighetsägaren om.

Återstår därmed att få ordning på Rågsveds klassiska centrum. Det kämpar vi vidare om i enlighet med andra punkten i vårt lokala program, ”Rusta upp misskötta centrumbildningar och överför dem i kommunal ägo. I första hand bör Rågsveds centrum köpas tillbaka. Våra centrum ska ha både butiker, träffpunkter, caféer och kommunal service.”