Miljö- och klimatsnack i Högdalen

Idag hade vi ett uppskattat besök vid valstugan av Jens Holm, riksdagsledamot, Anna Sehlin, landstingsledamot samt Rikard Warlenius kommunfullmäktigeledamot. Alla tre talade om att ett hållbart samhälle är möjligt, med rätt politiska beslut så når vi dit. Vår egen Per Sundgren agiterade förstås mot den ojämlika inkomst- och maktfördelningen i samhället. Med sådana inspiratörer blev det trots regnet lätt att dela ut våra foldrar mot ett kortsiktigt vinstintresse och för ett hållbart klimat. Vi har ju också ett lokalt program För ett rödare och grönare Vantör där politiska förslag för att främja natur och  miljö har en given plats.

Klimatfrågan hör nära ihop med klyftorna i samhället och i världen. Vänsterpartiet har en plan för ett jämlikt och hållbart samhälle, där en utbyggd kollektivtrafik med sikte mot nolltaxa är en viktig punkt liksom fossilfri el från kommunala solenergibolag och kortare arbetstid är hörnstenar. Det krävs också en omfördelning av skatterna från de allt fler miljardärerna till pensionärerna och välfärden i stort, för att vi ska kunna vända trenden av ökade inkomstklyftor i Sverige. Hur många miljardärer Sverige har fått syns på den långa lista som Jens Holm håller upp vid valstugan. Låt oss tillsammans se till att miljardärerna delar med sig av sina rikedomar, så att vi börjar ta stegen mot ett jämlikt samhälle där alla kan känna sig trygga och ha en framtidstro.