Ombildning, nej tack!

Varför behövs hyresrätten? Så inledde Clara Lindblom det öppna mötet i Nya Rågsveds Folkets Hus i veckan, som samlat boende från olika delar av Rågsveds allmännytta. Som alla väl vet vid det här laget vill ju moderaterna, liberalerna, centern, kristdemokraterna och miljöpartiet nu tillåta ombildningar igen, läs exempelvis här och här.

Ett självklart svar från Clara var att den som inte har två miljoner på banken, fast jobb eller har hög inkomst är helt beroende av hyresrätter för att ha någonstans att bo. Med över 80 000 som aktivt sökande i bostadskön och allt fler barnfamiljer som flyttar runt mellan otrygga andrahandsboenden eller hotell och vandrarhem är svaret så självklart. Vi behöver allmännyttan, som förmedlar alla lägenheter via bostadsförmedlingen och låter folk med lägre inkomster hyra, till skillnad från privata värdar.

Förra gången borgarna styrde ombildade de över 25 000 lägenheter, det har vi inte råd med att göra igen. De lägenheter som då försvann från hyresmarknaden var främst de med lägre hyror, medan det som byggts nytt är väldigt dyrt. Allmännyttan försvann nästan helt från innerstan och då ökade förstås bostadssegregationen rejält. Den som borgarna nu ska motverka genom nya ombildningar. Hur bakvänt och verklighetsfrämmande kan det bli?

En viktig slutsats bland mötesdeltagarna var att vill man inte ombilda så ska man inte skriva på ett endaste papper från de hyresgäster som vill ombilda och startar bostadsrättsföreningar. Det är viktigt att prata med sina grannar om det.  Inte skriva på intresseanmälan, inte fullmakt, ingenting.

Gå gärna med i nätverket Rågsved mot ombildning, där hyresgäster i allmännyttan i Rågsved har gått ihop, och ta hjälp av Hyresgästföreningen.