Vi fortsätter att drömma om Rågsved

Idag var vi tillbaka i Rågsved Centrum för det tredje torgmötet i kampanjen Drömmen om Rågsved,  som handlar om att staden borde köpa tillbaka Rågsveds Centrum. Vi drog igång kampanjen med två torgmöten i höstas och fick in mängder av visioner om hur fint centrum skulle kunna bli om vi får en centrumägare som bryr sig om mer än att kassera in hyrespengarna. Det handlar helt enkelt om att rusta upp och sköta om, folkliv och gemenskap, bra service och fler butiker, och inte minst ett skapande centrum med något vettigt att göra för unga, äldre och alla andra åldrar, tillsammans också förstås.

Nu fortsätter våra torgmöten fram till sommaren och med vår nya banderoll kan nog ingen missa budskapet! Uppenbarligen uppskattat idag,  folk stannar till, hejar, umgås, fikar och gillar att Vänsterpartiet är så synligt i Rågsved och frågar vad folk tycker är viktigt. Flera som kommer förbi stödjer också vår namninsamling för att tätare bussturer om kvällarna med 744:an, som ska lämnas in som medborgarförslag.

Som vanligt kommer vi in på Rågsveds allé, visionen som många över partigränserna gillar, som kan tyckas långt från förverkligande då stadsplaneringen inte går fort. Fast som en pappa funderade, alla barnkullar som växer upp i Rågsved behöver också en vision. Jämfört med att om ingen tänkt stort i tidigare generationer hade vi inte inte haft tunnelbanan. Så vi fortsätter driva frågan, Under året blir det samråd för byggplanerna inom Fokus Hagsätra Rågsved, och där kommer vi självklart lyfta fram Rågsveds allé.

Vi samlar alla förslag i kampanjen, och ska föra dem vidare på olika sätt för att påverka beslutsfattarna. I korthet är det många som vill ha bibliotek i Rågsved (det som nuvarande borgerliga styre stoppat i papperskorgen) och ett öppet apotek, upprustning av centrum, bättre städning, mer konst, kultur och ungdomsaktiviteter och fler affärer. På våra torgmöten kan Rågsvedsborna ”gilla” genom att sätta röda ”pluppar” vid favoritförslagen (ovan i bild). Nya förslag för dagen var att en elev i Rågsved grundskola vill att skolorna ska få städutrustning så att elever kan hjälpa till att städa bort skräpet runt centrum och förslag om bättre blommor, bättre utnyttjande av ytor exempelvis för ett fik, fester med ungdomar och en rolig loppis.

Självklart är flera av oss liksom hundratals andra Rågsvedsbor också engagerade i arbetet mot ombildning av allmännyttan. För det är egentligen samma sak som att köpa tillbaka centrum. Det vi stockholmare äger gemensamt, det kan vi också vara med och styra över gemensamt, så att våra drömmar får plats oberoende av tjockleken på vår plånbok.  Ett Rågsved för alla, inte bara några få.