Kritisk blick på nämndens 4 första månader 2013

Två gånger om året får vi en tertialrapport till stadsdelsnämnden, som skicks vidare till stadshuset hur det går med budgeten, målen och uppdragen. Det låter ofta väldigt bra, men med en kritisk blick från vänsterpartiet och socialdemokraterna så låter det så här!

Lyft problemen med trafik, sopor och lokalhyror – sluta leka affär
Nämndens mål för företagandet handlar bara om upphandling och privatisering. Indikatorn kanske inte nås då mycket redan är upphandlat och det är kommunal förskola som tar mest ansvar för att få fram förskoleplatser. Vi ser inte detta som en risk utan som en möjlighet. Den dogmatiska konkurrensutsättningen av välfärden måste upphöra, så att alla skattepengar går till våra invånares bästa och inte till vinster för aktieägare och riskkapitalbolag. Att fler väljer privat hemtjänst är en signal om att den kommunala hemtjänsten måste få bättre förutsättningar. Företag gynnas av att de får erbjuda tilläggstjänster vilket inte kommunal hemtjänst får. Städföretag som driver hemtjänst har fördel av att det kan vara billigare att köpa privat städhjälp än att anlita hemtjänst vid små hjälpbehov. Då har kontakt etablerats mellan den äldre och företaget som gör det lättare att även anlita företaget när hjälpbehoven ökar.

Istället måste nämnden lyfta fram småföretagarnas problem till staden centralt. Butiksägarna i Högdalen dignar exempelvis under skyhöga hyror och fastighetsägaren Citycon är kallsinnig till att sänka hyrorna. Resultatet är tomma butikslokaler och boendes missnöje med ett tynande centrum. På företagarrådet talades om stora problem med sophanteringen och oro för bristande trafikplanering i samband med exploateringen av Årstafältet. Trafikfrågorna har också senaste tiden varit heta frågor på olika möten med boende i Enskede och Johanneshov.

En hållbar stad bygger på jämlikhet – inte på ökade klyftor
Att det har blivit fler hushåll med försörjningsstöd och mer kostnader för hyresskulder och tillfälligt boende är tecken på att fler får svårare att klara sig och att vi har en hårdnande bostadsmarknad. Skillnaderna ökar mellan de som har arbete och bostad och de som är utan. Vi behöver bygga fler lägenheter. Tyvärr är det mesta som planeras inte hyresrätter. Våra unga, hemlösa, anställda som tillhör stora lågavlönade yrkesgrupper får svårare att hitta en bostad. Dessutom har vi inte fått några nya omsorgslägenheter på flera år . Vi har också nio ej verkställda beslut om försöks- och träningslägenheter. Läget är oroande då vi har flest hemlösa i staden. Kvinnofridsarbetet är också mycket angeläget. Projektfinansieringen måste övergå till permanent verksamhet med samverkande stadsdelsnämnder och med landstinget.

Våra verksamheter är engagerade i klimat- och miljöarbetet. Matavfall samlas in till 65 procent och nämndens mål för köp av ekologisk mat överträffas med råge. Det visar att nämnden kan ha de högre mål som vi föreslagit. Det är bra att det klargörs att Älvsjöskogens naturreservat även ska omfatta delen i Vantör. Majoritetens nej till naturreservat i Rågsveds friområde rimmar dock illa med hållbar användning av mark och vatten. Natur som betyder väldigt mycket för den biologiska mångfalden ska stärkas och utvecklas och inte exploateras.

Det lokala arbetet med kultur och idrott för våra brukare är bra men räcker inte för att utjämna skillnader. För många barnfamiljer är exempelvis avgifter till kulturskolan och idrottsklubbar oöverstigliga hinder. Barnfattigdomen var högre i Vantör 2009 än 1991 jämfört med Enskede-Årsta där barnfattigdomen minskat med nära hälften. För att alla ska kunna ta del av stadens kulturutbud måste avgiftsfria aktiviteter ordnas i ytterstaden, till exempel fler barn och vuxenföreställningar med Parkteatern och arrangemang under kulturfestivaler.

Fler händer i omsorgen ökar kvaliteten – privatiserad drift ökar segregationen
Höjd bemanning, kompetensutveckling och gott ledarskap är viktigt för att vi ska få god kvalitet. Höjda löner krävs för att jobben ska vara attraktiva. Alla som vill ska få heltid, inte bara 20 procent. Långa arbetspass och arbete varannan helg måste minskas, för att ge tid för återhämtning och minska risken för sjukskrivning. Delade turer ska inte förekomma. Det behövs större budget till förebyggande arbete, så att verksamhet inte är beroende av tillfälliga anslag. Att 458 personer köar till föräldragrupperna visar att det krävs mer resurser. Kvalitet och privatisering kopplas ihop som vore de kommunicerande kärl. Vetenskapligt stöd saknas för att konkurrensutsättning skulle vara förutsättning för ökad kvalitet. Det viktigaste för brukare är inte att välja mellan oöverblickbart många välfärdsföretag utan att de kan lita på att få hjälp när det blir dags och att kvaliteten är bra. Forskning visar tydligt att det inte räcker med information för likvärdiga val. Valfriheten i borgerlig tappning ökar segregationen. Dessutom visar flera stora undersökningar att svenska folket inte gillar vinster i välfärden.

Verksamhet i balans kräver budget som räcker till
Nämnden har ett samlat underskott på 7,3 mnkr. Det beror på 15,7 mnkr i underskott i biståndsbedömda verksamheter. Bara till en del vägs det upp av överskott i förskola, fritid, stadsmiljö och administration. Budgeten för vård av barn och unga är intecknad till 87 procent. Alternativa lösningar till placering ska utgå från barns bästa och får inte leda till att vård avslutas innan syftet är nått. Stressen i socialsekreterarnas arbetsmiljö måste minska. Äldreomsorgen har nu underskott på 5,5 mnkr. Det får inte leda till snävare bedömning, vilket försämrar för äldre och för personalen som får stressa mer. Stöd och service för personer med funktionsnedsättning har fortfarande stort underskott. Insatser ska beviljas efter behov och inte efter hur mycket som finns kvar i budgeten. Förskolans överskott behövs för att minska de allt större barngrupperna och ge förskolorna likvärdiga förutsättningar. Det ändrade ersättningssystemet minskar förskolornas budget med 6 mnkr, vilket ger nedskärningar om det inte kompenseras. Stadsmiljöbudgeten räcker bara till grundnivån, vilket kan försämra parkskötseln. För att personalen ska räcka till måste resurserna anpassas till behoven.

Plaskdammen i Bandängen måste byggas om
Det är bra att nämnden söker centrala pengar tillgänglighet, ett område som är eftersatt. Vi vill särskilt lyfta det stora behovet att bygga om plaskdammen i Bandängen.

Unga vuxna utan fullständiga gymnasiebetyg
Att det saknas samlad statistik antalet unga vuxna 18-25 utan fullständiga gymnasiebetyg är ett tecken på försummelse av gruppen. Det är mycket viktigt att nå alla med motivation till att fullfölja sina studier. RCC borde dessutom vara en permanent verksamhet.

Brottsförebyggande arbete
Policyn visar behovet av lokalt förankrat brottsförebyggande arbete, som engagerar boende, föreningsliv och lokala politiker. Det har vi föreslagit men det har inte vunnit gehör.