Klargörande krävs om scientologiförskolor

2011-05-18 la vänsterpartiet och socialdemokraterna, på initiativ från vänsterpartiet, följande skrivelse i stadsdelsnämnden

Skrivelse om scientologiförskolorna i Enskede-Årsta-Vantör

Som framkommit i media har en familj i Enskede-Årsta-Vantör först fått beskedet att de måste ta en anvisad plats i en förskola med en pedagogik som kallas ”Applied scholastics”, annars skulle de förlora sin garantiplats enligt barnomsorgsgarantin. Enligt media var det kontaktcenter som gav föräldrarna beskedet att de skulle få vänta i flera år om de tackade nej till platsen. Sedan backade staden med hänvisning till ny lagstiftning, som ska ge möjlighet att avstå plats om man inte accepterar en viss pedagogisk/konfessionell inriktning.

Applied scholastics är utvecklat av L. Ron Hubbard som också utvecklat scientologin, vilket är en religion enligt hemsidan för scientologirörelsen. Trots detta rubriceras inte de fyra förskolorna som använder Hubbards pedagogik som ”Religion/etnisk” på stadens hemsida, Jämför Service, utan som ”Övriga inriktningar”.  Detta kan missleda föräldrar som inte känner till scientologirörelsen. Informationen om inriktningen finns inte heller på första sidan, utan framgår först då man klickar vidare för att veta mer om förskolan ifråga.

Eftersom alla fyra förskolor i staden som använder ”Applied scholastics” är belägna i Enskede-Årsta-Vantör (Albatross och Måsen i Dalen och Pelikanen och Tärnan i Rågsved), anser vi att stadsdelsnämnden behöver få ytterligare information om förskolorna.

1. Hur många föräldrar kan redan ha tackat ja till plats i dessa förskolor, för att de kände att de inte hade något annat val och inte gick till media?
  2. Är det inte vilseledande att rubricera dessa förskolor som ”Övriga inriktningar”?
  3. Bör informationen på stadens hemsida förtydligas, bland annat genom att sökande föräldrar får veta att ”Applied scholastics” har starka kopplingar med scientologin?
  4. Hur kan förskolor med konfessionell inriktning anses kunna ta ansvar för barnomsorgsgarantin, då de i praktiken inte är öppna för alla på grund av sin profil?

Vi skulle också vilja ha en redogörelse för hur anvisningen av förskoleplatser fungerar rent allmänt, eftersom det är uppdelat på kontaktcenter och stadsdelsförvaltningen. Vem gör vad? Finns det risker att något ramlar mellan stolarna?

Med tanke på att de två förskolorna i Dalen anslutit sig till dem gemensamma kön men inte kan anses till fullo kunna uppfylla de förpliktelser som det innebär vill vi även veta om det finns behov av fler kommunala förskolor i Gamla Enskede.

Rosa Lundmark (V)                                   Magnus Dannqvist (S)