Vi kräver besked om miljörisker i Högdalen!

Den här skrivelsen lämnade socialdemokraterna och vänsterpartiet in till stadsdelsnämnden den 23 maj. Vi kommer att få svaret till nämnden i september. På öppna mötet i tisdags kom allmänheten med frågor om vilka ämnen som det handlar om. Det är viktigt med information till närboende, så snart förvaltningen får begärd information!

Högdalens förbränningsanläggning och återvinningsstation
Vi har med stor oro tagit del av rapporter att ca hälften av personalen inom Högdalens förbränningsanläggning som ligger i vårt stadsdelsområde, har insjuknat i någon odefinierad sjukdom. Fortums företrädare säger att det bara är inom ett begränsat område som något som skulle kunna utlösa detta finns, och att det inte är någon fara för kringboende.

Samtidigt vet vi att det finns kringflygande sopor och partiklar från anläggningen som sprids över stora delar av naturområdena runt anläggningen. Vi vill därför uppdra åt förvaltningen att kontakta miljöförvaltningen och eventuellt andra berörda förvaltningar för en redogörelse av miljöeffekterna och eventuella smittorisker i området. I samband med detta även återkomma till nämnden med de miljökonsekvensutvärderingar som torde göras återkommande med anledning av den placerade verksamheten.

Magnus Dannqvist (S) Rosa Lundmark (V)