Välbesökt vänstertält på Valborg

Vänsterpartiet som vanligt på plats på Valborgsfirandet på Perssons Betong i Rågsved. Fin musik från scenen och soligt väder skapade en mysig stämning. Det är en bra sammanhållning mellan föreningarna som deltar, vilket gör det extra kul. Förutom vi fanns förstås Hyresgästföreningen på plats, liksom Kräpplagruppen, Svenska Kyrkan och en frikyrka. Det fanns också ponnyridning och godisförsäljning.

Enligt föreningens tradition satsar vänsterpartiet på meningsfulla aktiviteter för barnen, vilket också är väldigt populärt. Barnen får en gratislott med gosedjur som vinster, denna gång efter att ha svarat på frågan Om du fick vara politiker för en dag … Vad skulle du vilja göra för Rågsved? Vad barnen svarat kommer vi att berätta här på hemsidan då svaren är sammanställda.

Valborg 2016 c

I år liksom förra året ansvarade Vänsterpartiet för försäljning av hembakt bröd och kaffe. Föreningens sekreterare hade storbakat, även glutenfritt, och det goda fikat till det låga priset var mycket populärt. Samtidigt fick vi en pratstund med de vuxna, om politik och behov av förbättringar. Behållningen av fikaförsäljningen går till att investera i grejer som föreningen behöver i det utåtriktade arbetet.

Valbrog 2016 b Valborg 2016

Så fort föreningens kassör och ordförande öppnat lotteriet ringlade sig kön av barn lång framför vårt röda tält. Barnen väntade tålmodigt på sin tur att få en gratislott. För oss i föreningen har det betytt mycket att vända oss till barnen i området. Vi har fått bra förslag på förbättringar som även förts in i vårt 25-punktsprogram. Vi vill i barnkonventionens anda ta barnen på allvar.

Valborg 2016 per 2

Allt fler besökare kom under kvällens lopp till firandet, många lockade av brasan och fyrverkerierna, andra kanske av tonerna från musiken. Våra flygblad om första maj togs väl emot. Vi fick också förslag från Kräpplagruppen om gränser för det kommande naturreservatet i friområdet, och det ger vi till de V-politiker i stadshuset som bevakar dessa frågor.

Det fina med maj i Rågsved är att det ordnas två utåtriktade föreningsarrangemang under samma månad. För oss i vänsterpartiet Vantör ger det unika möjligheter att träffa folk och visa att vi är en aktiv politisk kraft i området. Så väl mött på Rågsvedsdagen den 21 maj i Rågsveds centrum!