Vantör viker sig inte – 2020 blir det fortsatta motståndets år!

Det händer mycket i Vantör nu. I Rågsved kämpar vi alla som tror på hyresrätten och allmännyttan för att slippa ombildningar. Vi samlar namn för tätare bussturer till Rågsved om kvällar och nätter och kampanjar för att Stockholms stad ska köpa tillbaka Rågsveds centrum och göra det till det välskötta och spännande centrum som Rågsved behöver. I Högdalen läggs Fria Teatern ned i spåren av privatiseringar, centraliseringar, utförsäljningar och hyreshöjningar som marknaden kräver men kulturen aldrig klarar.  När Veidekke inte längre kunde sälja bostadsrätterna, där en gång den gamla skolan, stadsdelsförvaltningen i Vantör, biblioteket och folktandvården låg,  med hjälp av slogans som ”teaterkvarteret” såldes helt sonika teaterhuset som nu ska renoveras och därmed få avsevärt höjda hyror. Så går det när Stockholms stad under borgerliga majoriteter säljer kommunala fastigheter till privata aktörer. Gång på gång visar det sig att långsiktigheten (och välfärden) aldrig kan garanteras med vinstdrivande aktörer och en politik som kommer från höger.

Det samma gäller den lokala demokratin. I stadsdelsnämnden som sedan förra alliansperioden i stadshuset är centraliserad till Globen och heter Enskede-Årsta-Vantör är det stor skillnad på den verksamhetsplan som den borgerliga majoriteten samt Miljöpartiet har klubbat och det oppositionsförslag som Vänsterpartiet har lagt fram i nämnden. Tyvärr finns inte protokollet utlagt än, där vi kan se svart på vitt vilka skillnaderna är, men gå gärna in och titta på Insyn, sammanträdet 12 december, när protokollet blivit offentligt.  I korta drag skulle Vänsterpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige ge Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ett tillskott på 67,5 mnkr, bland annat 21,7 mnkr mer till förskolorna, 8,6 mnkr mer till barn, kultur och fritid, 9,7 mnkr mer till stöd och service till personer med funktionsnedsättning, 6,8 mnkr mer till individ- och familjeomsorg samt 17,2 mnkr mer till äldreomsorgen.

Ställ den ökade välfärd som vi kan få med dessa resurser, med hjälp av en höjning av kommunalskatten som märks mycket mer i välfärden än i våra privata plånböcker. Ställ den bibehållna skattesänkningen från 2019 emot vad den gör med vår gemensamma välfärd, vilket tyvärr kommer att framgå under året. Redan nu vet vi att förskolans ekonomi är extremt ansträngd, då höjningen av förskolepengen inte ens täcker löne- och prishöjningar. Badbussarna är indragna, Fryshuset i Östberga riskerar att stängas till sommaren och föreningsbidraget har dragits ner kraftigt. Det finns stor oro över hur parklekar och fritidsgårdar kommer att försämras av den nedskurna budgeten. Den tragiska nedläggningen av träffpunkten Valvet har redan beskrivits i lokalpressen. Med Vänsterpartiets budget skulle Valvet ha räddats och fler äldre kunna få ett biståndsbedömt vård- och omsorgsboende eller boende i servicehus. Det skulle också bli lättare att nå upp till den nollvision för hemlöshet bland äldre som Vänsterpartiet tog initiativ till förra mandatperioden då vi ansvarade för äldreomsorgen.

Nu gäller för oss som bor i Vantör att visa var vi står när neddragningarna som vi vet kommer blir allt mer synliga, opponera oss, kritisera politiken, komma med motförslag, protestera på stadsdelsnämndens öppna möten, skriva medborgarförslag, skriva insändare, ordna namninsamlingar för att pressa majoriteten till reträtt. Vi ses i motståndet!