Populärt att Vänstern syns i Rågsved

Rågsvedsborna gillar helt klart att vi i Vänsterpartiet Vantör står utanför tunnelbanan eller på torget, det märker vi varenda gång vi är på plats. Det blir prat både om stort och smått, och förstås hade folk koll på att populäre Jonas Sjöstedt snart ska sluta. Och inte minst fikat som vi brukar bjuda på är väldigt uppskattat, det förstod vi idag då vi för en gångs skull inte hade med kaffe!

Det senaste halvåret har vi särskilt kampanjat här i Rågsved för att Stockholm stad ska köpa tillbaka vårt centrum, vilket vårt oppositionsborgarråd Clara Lindblom har krävt, och i kampanjen frågat Rågsvedsborna hur de vill ha sitt och vårt centrum.

Drömmen om Rågsved är att centrum rustas upp och sköts om, att vi får ett mer levande centrum med folkliv och gemenskap, med något att göra för både unga och äldre liksom ett skapande torg. Varför finns det inte ett bibliotek i Rågsved frågar vi oss, varför har vi inte ett apotek som fungerar, varför finns inte ett mer varierat utbud av affärer och matställen?

Nu då restaurangen i Äldrecentrum tyvärr har stängt behövs ett matställe med husmanskost, det fick vi som ett förslag idag från en kvinna som bor i seniorboendet. Hon efterlyste också en butik med kläder och sybehör och mer att göra för äldre. En fembarnsmamma som bott länge i Rågsved ville att hennes barn skulle kunna gå kvar i Snösätraskolan ända upp till nian, hon såg det som en stor trygghet. Det blir också så tydligt i våra samtal hur viktiga Vänsterpartiets välfärdsreformer är, inte minst för Rågsvedsbor som kämpar i deltidsjobb med att få lönen att räcka till. Bara att åka till stan med barnen kan vara oöverkomliga utgifter, så ser den tuffa verkligheten ut som vi i Vänsterpartiet vill ändra på med vår jämlikhetspolitik.

Att det behövs en rejäl informationstavla vid tunnelbanan som visar vägen till Rågsveds naturreservat har vi länge ansett, och fick vi idag än en gång bekräftat. Det finns alltför många Rågsvedsbor (och även Högdalsbor) som inte känner till naturreservatet så det måste vi bara råda bot på. Sliter man hårt för att få ihop ekonomi, vardag och familjeliv finns givetvis annat som är viktigare. Får nog bli ett medborgarförslag om inte stadsdelsförvaltningen agerar i frågan, för den rekreation, återhämtning, rörelse och glädje som naturen kostnadsfritt kan ge behöver vi göra tillgänglig för alla Vantörsbor.

Tryggheten är en annan fråga som framförallt äldre tar upp med oss. Särskilt kvällar och sommartid hörs stök och  bråk från torget ända upp till lägenheterna i seniorboendet. Någon berättade också om en anhörig som rånats i hissen utanför tunnelbanan och talade uppskattande om de poliser som hen sett patrullera. Så viktigt att stoppa kriminaliteten, ingen ska behöva vara rädd, och då behövs både sociala och polisiära insatser.

Med tätare bussturer på kvällar och nätter skulle också tryggheten öka, vi har ju fortfarande ouppklarade våldtäkter i Rågsved, och därför är vi några kvinnor som lämnat ett medborgarförslag om detta. Mer än 80 personer har hittills skrivit på vår namninsamling till stöd för tätare bussturer, och vi ser nu fram emot hur stadsdelsförvaltningen ska besvara medborgarförslaget.